De feestdagen komen er weer aan. Ze lijken nog veraf maar niet enkel PR-managers breken er nu al hun hoofd over bij wat ze de relaties van het bedrijf met Nieuwjaar zullen aanbieden. Bij Van Bavel in Mortsel zijn ze er klaar voor. De distributeur van promotie-artikelen heeft Van Bavel 2.0 in de steigers staan.
Met de lancering van het nieuwe Van Bavel gaat het erom dat de firma voortaan vanuit vier businessunits werkt: de give-aways, de premiums, de business gifts en het POS-materiaal. Alleen wordt die markt vandaag veel breder opengetrokken. Zegt zaakvoerder Michel Van Bavel: “Wij willen ons vandaag reeds van begin af laten betrekken bij de lancering van een relatiegeschenk. Wij werken bv. mee aan de design van het bewuste geschenk. Indien er zoveel honderden potloden besteld worden willen wij de klant de mogelijkheden terzake aanduiden en ons engageren in de design van het bewuste optie. We beperken ons bovendien niet langer tot de loutere aflevering van het order. Wij staan er ook voor in om de potloden bv. ter plaatse te brenden bij de zovele tientallen branches van de bank. Wij nemen met andere woorden ook de logistieke distributie-activiteiten op ons.”
Waarmee Van Bavel zich opstelt als een volwaardig servicebedrijf naar de klanten toe. In dit opzicht is ook de website van het bedrijf helemaal vernieuwd. Op het internet worden de services van de firma helemaal uitgetekend. Met specifiek veel aandacht voor de diverse productcategoriën. Wie nog aarzelt kan terecht bij een aantal “cases” waarin de werking van Van Bavel concreet voorgesteld wordt. Zo is er het verhaal rond AG Insurance dat Van Bavel vroeg om een eigen reward programma voor de verzekeringsmaatschappij op te maken. Het kwam er op neer dat Van Bavel samen met AG de eigenlijke rewards ging oplijsten, een specifiek online platform uitwerkte en tevens voor de logistiek zorgde wanneer een klant effectief bij de betekening van een contract met AG een reward toegekend kreeg. Gelijkaardige cases zijn opgemaakt rond de stad Antwerpen, Douwe Egberts en Bacardi.
Van Bavel produceert zijn accessoires uiteraard niet zelf. De firma betrekt die van nationale en internationale distributeurs. Maar vooral: Van Bavel heeft een eigen antenne in China. The China Office werd destijds opgezet als een eigen firma. “We reisden vroeger geregeld drie tot vier keer naar China waar we langs beurzen en bedrijven liepen. Dat werd ons op een bepaald moment te veel. We hebben nu onze eigen man ter plaatse die samen met verschillende Chinezen de lokale markt opvolgt. Wanneer wij hier een bestelling binnenhalen kunnen we gewoon ons eigen Chinese office inschakelen dat vrij snel een producent voor het artikel in kwestie kan inschakelen. We mogen ervan uitgaan dat het dan zeker binnen de vier weken in Mortsel is.”
Van Bavel levert traditioneel aan firma’s als Picanol, BASF, Uncle Ben’s, Thalys, KPMG, Renault, Securex, Moortgat-Duvel , Bacardi-Martini enz.
Michel en zijn broer Jacques Van Bavel vormen de derde generatie Van Bavel’s die de firma aansturen. Grootvader Van Bavel zette het bedrijf destijds op. De firma werd in een latere fase omgedoopt tot Bavelco. De activa werden op een bepaald moment verkocht waarna Michel en Jacques de zaak in 2003 heropstartten. Met evenveel succes. Van Bavel stelt vandaag 16 mensen tewerk en tekent voor een omzet van pakweg 7 miljoen euro.