Bubble Post liet voor het eerst de bel rinkelen in Antwerpen. De start-up belevert winkels en e-commercehandelaars goederen aan huis met kleine ecologische cargofietsen. Zelfs taarten en bloemen.
Klassieke bestelwagens rijden vandaag geregeld hopeloos vast in het drukke stadsvekeer. Parkeren is helemaal onmogelijk. Goederen afleveren is daarom voor veel bedrijven en handelszaken door het aanslepende tijdsverlies vaak een dure aangelegenheid geworden. Enkele jonge enthousiastelingen hebben enkele tijd geleden die problematiek in Gent aangegrepen om met Bubble Post een eigen transportsysteem op te zetten. Bubble Post verzorgt nu snel en ecologisch goederentransport van en naar het stadscentrum met behulp van cargofietsen. Gisteren werden de eerste rondjes gereden in Antwerpen.
De weg van de handelaar of producent naar het depot en terug, de zogenaamde first en last mile, is traditioneel een van de duurste schakels van de transportketen. Bovendien zijn deze schakels mee verantwoordelijk voor de dalende luchtkwaliteit en het dreigende verkeersinfarct in de stadscentra. De cargofietsen van Bubble Post bieden een snel én ecologisch alternatief.
Specifiek voor e-commercebedrijven werkt Bubble Post aan een structurele oplossing die zowel opslag als stockbeheer omvat. De goederen worden met een elektrische auto, een Ford Transit naar de binnenstad en naar de onderscheiden cargofietsen gebracht van waaruit ze verder verdeeld worden.
Bubble Post is de facto gegroeid uit Bubble Taxi, een Gentse dienst voor personenvervoer met elektrische fietstaxi’s die in 2012 werd opgericht door Michel De Waele, Benjamin Rieder en Anthony Viaene. Omdat de markt voor goederentransport uiteindelijk veel betere perspectieven leek te bieden is het trio uiteindelijk afgestapt van het personenvervoer om zich voluit te engageren voor het vervoer van bestellingen.
Vandaag bedienen de cargofietsen meer dan zestig handelaars in de Gentse binnenstad en levert Bubble Post ook voor Kiala en ISPC, samen goed voor het vervoer van zo’n 300 pakketten per dag. De laadbakken achterop de fietsen hebben eenvolumevermogen van 1,5 m³ en door de elektrische trapondersteuning kan er tot 300 kg mee worden vervoerd. De taarten? Die overleven het transport over de Gentse kasseien door de versterkte vering die ingebouwd werd in de fietsen.
Enkele tijd terug hebben Eric Kenis (directeur van Bryo), Maarten Vandenbroucke (voormalig CEO van Gatewing) en Maarten Van Speybroeck (voormalig CFO van Gatewing) een kapitaalverhoging in het bedrijf onderschreven. Op die manier lijkt de toekomst van het bedrijf verzekerd. In de raad van bestuur zetelen ondertussen Jan Cools (CEO van BE-Mobile), Rudy Denutte (zaakvoerder van De Rocker Logistics), Michel De Waele (CCO), Benjamin Rieder (COO), Maarten Vandenbroucke (voormalig CEO van Gatewing) en Anthony Viaene (CIO).
bpost
Bubble Post lijkt niet onmiddellijk een concurrent te worden voor City Logistics, het pilootproject dat bpost eerder dit jaar al opzette in Antwerpen. City Logistics werd georganiseerd binnen de cluster intelligente stadslogistiek van het Routeplan 2020. Dat werkt met een crossdock magazijn in de stadsrand waar kleinere transporten verzameld worden die dan buiten de spitsuren gebundeld worden en beleverd in het stadscentrum.