Vlamingen zijn verwoede spaarders. Ook van punten. Philip Gielkens van de uitgeverij Concrea uit Brasschaat vatte dan ook de luminieuze idee op om Artis-Historia opnieuw uit te geven. Artis-Historia is een familiale traditie die ongetwijfeld opnieuw opgepikt zal worden.
Philip Gielkens is een marketingjongen. Hij werkte jarenlang in de uitgeverswereld. Bij Gilliéron, de uitgever van De Puzzelaar. Bij De Persgroep. Hij raakte er onder de indruk van de verzamelwoede van de Vlamingen. Punten voor prentjes. Overal waar je ze maar kunt knippen.
Concrea werd ondertussen twee jaar geleden opgestart als een uitgeverij die iets nieuw in de markt zou zetten. Magazines vol met tips, adviezen en leuke verhalen. Het gaat hem altijd om de combinatie van inhoud en creativiteit. Kwisboeken, puzzeltijdschriften, een magazine met Piet Huysentruyt over koken, een tijdschrift met Sonja Kimpen over gezondheid, een kindermagazine voor Ketnetters. Enkele weken geleden ook nog Take a Break, een sterrenblad vol adviezen en fun.
Artis-Historia ligt helemaal in diezelfde lijn. Artis: dat waren vroeger de prentenboeken over landen en dieren. Historia over gechiedkundige onderwerpen. Dat moet ook vandaag kunnen. Artis-Historia werd in 2004 definitief in de vernieling gereden toen de uitgeverij besliste om niet langer met kleefprenten te werken. Weet je nog: je diende een pakket punten te verzamelen waarvoor je dan een enveloppe met prenten kreeg. Die kon je dan tijdens de lange winteravonden inkleven in je boek. Op een bepaald moment werden de boeken gedrukt mét de prenten. En dan was de fun er kennelijk uit. In 2004 ging Artis-Historia failliet.
Dat doe-element is volgens Philip Gielkens heel belangrijk. Wanneer je dat wegneemt is de ambitie meteen ook weg. Vandaar de idee om de punten van Artis-Historia niet enkel te koppelen aan prenten maar tevens aan uitstappen naar een pretpark, muziekfesdtivals, sportartikelen, gezelschapsspelletjes enz. Kinderen zijn daar graag mee bezig. Tellen uit hoeveel punten ze al hebben.
Verzamelen dus. Philip Gielkens legt ondertussen voluit contacten met bedrijven die de punten van Artis-Historia weer op hun verpakking willen. “Wij zoeken vandaag vooral contact met bedrijven die zwaar te kampen hebben met de concurrentie van de merkproducten bij Delhaize, Carrefour of Colruyt. We gaan in dit opzicht voor tien producten, telkens uit één belangrijke categorie. Een reeks chocoladeproducten bv. Een merk peperkoek…. Er is enorm veel belangstelling. We zijn onderhand aan een definitieve selectie toe.”
Gezelligheid boven alles dus. Maar ook eigen Belgische producten. Het gaat om het totaalconcept. Wanneer? “Het zal allicht iets worden voor de feestdagen….”