Reclamemakers vinden elkaar op De Vloer

vloerEen bedrijf opstarten is vaak een eenzame uitdaging. Voor een bedrijf werken heeft dan weer iets totaal onpesoonlijks. De ideale formule lijkt daarom in de combinatie van de twee te liggen. Reclamemakers Koen Van Deun en Johan Roelandt zetten in dit opzicht De Vloer op in Antwerpen. De Vloer combineert het beste van een co-working space en een agency.

Een tiental mensen uit de reclamesector huizen sinds enkele tijd samen met oprichters Koen Van Deun en Johan Roelandt van De Vloer op Zurenborg. Ze bedienen er vanuit de grote Hondstraat elk hun eigen klanten, maar vormen ook een team van experts telkens wanneer dat nodig is.

Koen Van Deun en Johan Roelandt hebben als creatief duo veel knappe projecten en concepten op hun naam staan. “We hebben samen 10 mooie jaren beleefd bij verschillende agencies. Maar we voelden ons steeds minder thuis in die context. Onze focus lag altijd voor 100% bij de klant en bij zijn doelstellingen. In grote agencies is die relatie tussen creatieven en de klant nooit echt direct. Dat frustreert omdat je een concept altijd dubbel moet verkopen – eerst intern, en dan pas aan de klant.”

In een uitvoerig gesprek met de redactie van de website Ondernemen in Antwerpen duiden Koen Van Deun en Johan Roelandt de krachtlijnen van hun initiatief aan: “op onszelf beginnen was voor ons de enige optie”, zegt Koen Van Deun. “Maar we wilden bewust de frustraties vermijden: eenzaamheid, veel kleine en oninteressante opdrachten voor B-klanten… Uit dat gedachtenexperiment groeide De Vloer. We zijn geen co-working space of bedrijvencentrum. Maar we zijn ook geen agency – iedereen hier behoudt zijn eigen zaak en zijn eigen klanten. We werken gewoon vaak samen, tot tevredenheid van alle betrokkenen.”

Johan Roelandt pikt hierop in: “we hebben onszelf altijd eerst als creatieven en dan pas als ondernemers gezien. Eigenlijk zijn we er dus gaandeweg ingetuimeld. We voelden gewoon snel aan dat een eigen opstart de enige manier was om vrij te kunnen doen wat we wilden en waar we goed in zijn.”

Koen Van Deun voegt daaraan toe: “Als je dan vrijwel onmiddellijk voor een eerste grote klant mag werken, is de bal snel aan het rollen. We zijn nu zes maanden bezig en hebben Q-Music, Mobile Vikings, Dag Allemaal, VTMKZOOM en een heleboel andere bedrijven op ons klantenlijstje staan. Dan wordt een degelijke structuur essentieel. Het idee van De Vloer was al langer aan het kiemen maar we hebben het geluk gehad om voor het starten toch even te polsen of zo’n ijl plan ook concreet haalbaar was.”

Johan Roelandt: “We hebben eigenlijk nooit getwijfeld aan Antwerpen als locatie. De locatie op Zurenborg is zo geweldig dat verhuizen naar Brussel echt niet nodig is. Klanten vinden het trouwens best leuk om hier op Zurenborg te komen vergaderen.”

Ondernemen in Antwerpen laat Johan Roelandt de meerwaarde van De Vloer aanduiden: “Onze eerste klanten zijn merken en bedrijven waarvoor we concepten bedenken en campagnes creëren. Dat is onze corebusiness. Voor hen biedt de Vloer een duidelijke meerwaarde: bovenop mezelf en Johan als ervaren creatief duo, maken ze direct gebruik van onze betrouwbare en straffe freelancers hier. Zonder dat ze de overhead van een groot agency moeten betalen.”