BuzziSpace heeft twee awards gewonnen met de allround BuzziPicnic tafel voor op kantoor van designer Alain Gilles. Tijdens NeoCon 2014, Amerika’s grootste commerciële meubelbeurs in Chicago, kreeg het bedrijf uit Kontich van het magazine Interior Design een Honoring Industry People (HIP) award voor ‘Best collaborative product’. Het toonaangevende designmagazine Contract Design beloonde BuzziPicnic dan weer met de ‘Best of NeoCon 2014 Editor’s Choice award’.
Met zijn picknicktafel BuzziPicnic wilde Buzzispace een gezonde dosis fun op de werkvloer brengen. Doordat de functies mee evolueren met de flow op kantoor, kun je de tafel zowel als eettafel als tijdelijke werkplek of als vaste werkstek gebruiken.
“Een picknicktafel roept herinneringen op aan zomerse barbecues met vrienden. Het is een ongecompliceerd en toegankelijk stuk dat mensen op een informele manier bij elkaar brengt. Een voorwerp dat ze niet verwachten in een setting van een saaie kantooromgeving. Dat maakt ze ook Buzzi-proof”, legt ontwerper Alain Gilles uit.
Buzzispace is een waanzinnig verhaal aan het worden. Steve Symons was met zijn ander bedrijf, Techno Space goed bezig in de klassieke markt van kantoorinrichting. De problematiek van de geluidshinder in een relatief beperkte kantooromgeving stelde hem echter voor heuse uitdagingen. Hij ging met zijn nieuwe bedrijf Buzzispace daarom on 2007 de uitdaging aan om daaraan te verhelpen op een esthetisch verantwoorde manier. Hij ging in dit opzicht met afvalstoffen werken. Symons is nu eenmaal heel ecologisch gemotiveerd en wil zijn engagement ook omzetten in concrete realisaties.
“Wij gingen in dit opzicht werken met vilt, een grondstof die gehaald wordt uit gerecycleerde petflessen. Ons objectief was om milieuvriendelijke akoestische kantoorpanelen te maken die nog mooi waren ook.”
Buzzispace werd in enkele jaren tijd een onvoorstelbaar groot succes. Vanuit een b2b-omgeving ging het allemaal razendsnel. “Vooral omdat er lijnen konden uitgezet worden naar nagenoeg alle grote concerns uit de informaticawereld. Microsoft, Apple, Google, Amazon, you name it. Maar ook traditionele groten als Coca-Cola, PriceWaterhouseCooper en Nike stapten mee aan boord. Op die manier gaat vandaag nagenoeg 95% van de omzet van Buzzispace over de hele wereld.
Design uit afval. Je moet het maar doen. Zelfs vanuit Maleisië, Zuid-Korea, de Filipijnen en Australië komen bestellingen binnen in Antwerpen. De panelen worden per container verscheept vanuit de productie-eenheid in het Nederlandse Bladel. Met toch ook weer diezelfde bekommernis om de ecoloogische voetafdruk: de panelen gaat “plat” de container in. Ze worden pas ter plaatse helemaal opgeschuimd, kwestie van hoge transportkosten te vermijden.
BuzziSpace wist met het dynamische ontwerp Contract Design Magazine te overtuigen. Al 25 jaar eert het Amerikaanse magazine nieuwe commerciële interieurproducten met de Best Of NeoCon-competitie tijdens de beurs. Vijftig juryleden, waaronder interieurdesigners en architecten, vergeleken meer dan 350 producten, en de BuzziPicnic kwam als winnaar uit de bus.
Ook Interior Design viel voor de charmes van de BuzziPicnic en gaf het merk prompt een HIP-award voor ‘Best collaborative product’. Het magazine reikte deze HIP awards voor het eerst uit. De bedoeling is om er creatieve designers en nieuwe producten mee in de spotlights te zetten.