Het Chinese njet tegen de voorgestelde alliantie van containermatschappijen P3 lokt hevige reacties uit. Beijing vindt dat MSC, Maersk en CMA als groep een té grote greep zouden krijgen op de markt. De Europese verladers van de European Shippers Council ademen van hun kant alvast opgelucht op. In Rotterdam en in Zeebrugge is de toon gedempt. Beide havens vreesden alvast trafiek te verliezen aan Antwerpen.
MSC, Maersk en CMA lijden als rederijen onder de zware prijzendruk op de markt. Er is nog altijd een grote overcapaciteit aan schepen en de bevrachting is relatief beperkt. Vandaar hun initiatief om als P3 samen te gaan werken, op die manier de kosten te beperken en de service naar de klanten te verbeteren. Op termijn zouden op die manier ook de prijzen allicht gaan stijgen.
Omdat P3 pakweg 46% van de containermarkt in handen zou krijgen hebben de Chinezen de vooropgezette deal geblokkeerd. Zelf zouden hun eigen Chinese maatschappijen Cosco en China Shipping immers lijden onder de druk van de nieuwe alliantie. China wil van zijn kant nu eenmaal op alle markten het initiatief in handen krijgen. De groeiende containerbusiness zouden ze zeker niet los laten. Europa en de Verenigde Staten hadden P3 van hun kant al groen licht gegeven.
De Europese verladers zijn van hun kant tevreden dat de Chinezen de P3 afblokken. Zij vrezen immers dat zij als klanten niet langer vrij hun containermaatschappijen zouden kunnen kiezen. Meer concurrentie is goed voor de verladers, stellen zij.
De havens van Rotterdam en Zeebrugge houden zich gedeisd. Ze geven geen commentaar. Maar insiders steken niet weg dat er zowel in Zeebrugge als in Rotterdam een onderhuidse genoegdoening merkbaar is. Beide havens vreesden immers trafiek te zullen verliezen aan Antwerpen. De Scheldestad stak immers uitstekend in het netwerk van P3 en zou zelfs meer aanlopen van grote containerschepen mogen verwachten.
Deurganckdok
MSC, een van de drie partners binnen P3 had enkele tijd geleden de toelating gekregen om zijn activiteiten te verplaatsen van het Delwaidedok naar het Deurganckdok. De faciliteiten aan het Delwaidedok waren voor MSC te klein geworden. Daarom werden al geregeld schepen doorgestuurd naar Hamburg bv. Die geplande verhuisoperatie die duidelijk opgezet werd binnen P3 gaat kennelijk onveminderd door. De verhuis moest de facto eind 2015 afgerond zijn.
Het is overigens zeer de vrraag hoe de partners binnen P3 nu gaan reageren. In havenkringen wordt er alvast op gespeculeerd dat een marriage de raison tussen twee van de drie spelers alvast tot de mogelijkheden behoort. MSC en Maersk zouden
in dit opzicht hun activiteiten kunnen bundelen.
CMA zou dan kunnen gaan solliciteren bij die andere “kleinere” alliantie, G6, een samengaan van het Duitse Hapag Lloyd en vijf kleinere Aziatische rederijen.