Zelfs Elton John zet graag een theo op

brilOriginele creativiteit is een van de handelsmerken van Antwerpen. Wim Somers en Patrick Hoet hebben de stad met hun merknaam theo mee op de internationale kaart gezet. Het brillenmerk van theo Eyewear wordt vandaag verdeeld in meer dan 1400 optiekzaken in zo’n 50 landen.

Theo is een anagram voor Hoet. Patrick Hoet en Wim Somers, elk opticiens met hun eigen winkel wilden hun klanten in 1989 iets originelers aanbieden dan het traditionele assortiment aan brillen, iets toffer dan de mainstream brillen en zetten een eigen lijn op, theo. De monturen werden aanvankelijk vooral gekocht door de avant-garde en trendsetters. Met zo’n Theo viel je nu eenmaal sterk op.

Naarmate het merk zich steeds beter kon positioneren op de markt
kochten niet aleen de eigenzinnige vrijgevochten individualistische veertigers een theo. De modellen vonden steeds meer sympathie bij de modale brillendrager die effectief wel eens iets anders wilde.

theo groeide op die manier snel uit tot een internationaal label. Iemand als Elton John draagt bv. graag een theo.

theo Eyewear groeide snel uit tot een heus bedrijf dat vandaag meer dan 30 mensen tewerk stelt. De onderneming wordt nu commercieel aangestuurd door Wim Somers. Patrick Hoet verkocht enkele jaren geleden zijn aandelen in de firma aan Wim Somers. Hij blijft evenwel een exclusieve ontwerper voor theo. theo heeft zelf ondertussen ook nog een eigen designteam.

De website Ondernemen in Antwerpen had enkele tijd terug een exclusief interview met Mik Somers die samen met zijn broer Toon in de zaak van vader Wim gestapt is. Hierbij enkele krachtlijnen uit het gesprek:

Mik Somers: “We groeien al 25 jaar lang op een rustige, organische manier. Veel ingewikkelde strategieën moet je er niet achter zoeken. Wel zorgden we er altijd voor dat we enkel in zee gingen met mensen die net zo gepassioneerd zijn door mooie brillen als wij. Een bril is meer dan een optisch hulpmiddel, de juiste bril laat je gezicht spreken. Al vanaf 1989 gaan we naar internationale beurzen, waar buitenlandse opticiens onze collecties oppikken. De beursdrukte begint voor ons jaarlijks in september in Parijs, gevolgd door Las Vegas en Tokio. In november trekken we naar Hong Kong en in januari staat München op het programma. In het voorjaar is het de beurt aan Milaan, Denemarken en New York.”

* Ontwerpen jullie specieke brillen voor specifieke markten?

Mik Somers: “Nee. Maar hoe zuidelijker, hoe kleurrijker de brillen. Logisch, want kleurrijke brillen zijn mooier bij donkere huidtinten. Verder spelen vooral fysieke verschillen een rol: Aziaten hebben een breder gezicht, terwijl klanten in Scandinavië meestal een groter hoofd hebben. Toch is er één duidelijke constante bij al onze klanten over de hele wereld: ze zoeken allemaal naar iets verrassends!”

* Kosten de brillen overal ter wereld evenveel of passen jullie de prijzen aan in functie van het publiek?

Mik Somers: “In verre landen zijn wij meer een premiumproduct. Logisch, gezien de hoge reis- en transportkosten.”

*
Maken jullie veel reclame voor jullie brillen?

Mik Somers: “Nee, wij adverteren simpelweg niet. We verzorgen enkel onze public relations. We zien onze brillen eerder als hidden secrets die mensen bij de opticien moeten komen ontdekken.”

* Is e-commerce en theo bijgevolg een onmogelijke combinatie?

Mik Somers: “Wij zijn er alleszins niet mee bezig. Voor goedkope, functionele leesbrilletjes kan een webshop misschien wel werken, maar brillen van theo hebben zowel een belangrijke optische functie als een esthetische meerwaarde en dan is een goede opticien onontbeerlijk. Voor onze zonnebrillen zonder optische versterking is er misschien een online toekomst, maar voor onze andere brillen geloof ik er niet in.”