Takeldienst Viaene zet eigen callcenter op

viaeneZe runnen sinds kort in Wilrijk ook een eigen callcenter. Het takelbedrijf Viaene is het erom te doen de klanten een snelle service te kunnen garanderen. “De concurrentie op de markt is enorm”, zegt zaakvoerder Marcel Viaene.

Je zou het een lucratieve snel expansieve markt noemen. Niets is minder waar. Sinds enkele jaren is de takelmarkt onderhevig aan enorme spanningen. Enkel de bedrijven die zich in het verleden goed hebben gepositioneerd kunnen de concurrentieslag nog aan. “Het gaat erom dat alle langlopende contracten voortaan via een vast bestek uitbesteed worden. De voorwaarden waaronder dit gebeurt zijn niet altijd evident. Iedereen die zegmaar één wagen inzet kan al meedoen. Dat is toch belachtelijk? De prijzen die daarbij geboden worden zijn soms niet om over naar huis te schrijven. Met alle gevolgen naar de sector toe. Geen wonder dat zovelen het na verloop van tijd weer moeten opgeven.”

Marcel Viane begon in 1973 met een eigen bezinestation annex garage. Een mooie business die hij versterkte met een eigen depannagedienst. Vanuit Antwerpen heb je nu eenmaal regionaal enorme mogelijkheden. In die mate dat de garage na verloop van tijd dicht ging en de Internationale Takeldienst Viaene de core business werd van het familiebedrijf. De vestiging aan de Terbekehofdreef wxaar ladingen kunnen overgeladen worden en gestockeerd is sinds kort versterkt met een permanentie aan de Boomsesteenweg.

De onderneming takelt, sleept en bergt nu alle soorten voertuigen. In heel Europa.Een ploeg van tien mensen staat dag en nacht klaar om chauffeurs in moeilijkheden voort te helpen. “Wij besch!kken in dit opzicht over 23 nummerplaten waarmee we zowel onze 11 takelwagens als onze servicecars de baan kunnen opsturen.”

Marcel Viaene kreeg onderhand de hulp van heel zijn familie. Zowel zoon Ulrich als zijn dochter en zijn schoondochter zitten nu mee in de zaak.

Sinds enkele tijd verhuurt de firma ook vervangtrekkers zodat de transportfirma’s hun vrachten verder kunnen afhandelen terwijl Viaene anderzijds ook de defecte truck wegtakelt. De transportbedrijven vermijden op die manier niet alleen enorme boetes maar ze kunnen tevens tijdverliezen uitsparen.