Argus Labs, een Antwerpse start-up die zogenaamde zelflerende software ontwikkelt voor mobiele toestellen, heeft verscheidene nieuwe investeerders binnengehaald. Daardoor beschikt het nu over 1,1 miljoen euro aan kapitaal. Het bedrijf wil binnen afzienbare tijd een eigen kantoor openen in New York.
Argus Labs haalde enkele tijd geleden al kapitaal op bij bekende investeerders als Young Sohn van Samsung Electronics, Strike4, Nova Participations, Duval Union, Alain Vandenborne en Frank Maene.
Het bedrijf heeft een ‘zelflerende’ technologie ontwikkeld die op basis van sensoren en gelinkte data niet alleen de context kan bepalen waarin een gebruiker van een mobiel toestel zich bevindt, maar ook zijn gemoedstoestand. Oorspronkelijk zou die technologie gebruikt worden in de intern ontwikkelde ‘Jini’-app, maar die piste is intussen verlaten.
“De Jini-app was een goede leerschool, maar we zijn op zoek moeten gaan naar een manier om geld te verdienen”, zei Filip Maertens van Argus Labs in een gesprek met het blad Data News. “Dat konden we doen door er een b2b-verhaal van te maken, en door op zoek te gaan naar partners. We bieden ons platform nu via een API aan aan derden, die er dan zelf aan de slag mee kunnen gaan.”
Negen keer op de tien komen geïnteresseerde partijen uit de reclamesector, al zijn er ook al enkele kleinere projectjes in de tech-sfeer.
“De reclamesector kan ons platform gebruiken als ‘pre targeting’-instrument voor ad-networks en RTB-platformen’”, legt Maertens uit aan Data News. “Wanneer je de context van de gebruiker kent en hem daardoor gerichte boodschappen en feedback kan voorschotelen, ligt de conversion rate (het succespercentage van een reclameboodschap) immers een pak hoger.”
“Wanneer je maar drie uur geslapen hebt, kan een bedrijf dat onze technologie gebruikt je bijvoorbeeld voorstellen om een Red Bull te drinken. Of om naar energieke muziek van een bepaalde artiest te luisteren in de wagen.”
Argus Labs wil in de komende maanden een kantoor openen in New York. “Aanvankelijk dachten we aan Silicon Valley, maar eigenlijk is New York het epicentrum voor de reclamesector, dus is het beter om van daaruit te werken.”
Het geld uit de kapitaalrondes zal onder meer gebruikt worden om extra personeel aan te trekken. Momenteel werken er bij Argus Labs tien vaste mensen, maar daar zouden er op korte termijn nog 15 moeten bijkomen. Het bedrijf wil dringend specialisten in artificial intelligence (AI) aanwerven, mobile engineers en data scientists.