CityDepot, het Hasseltse project dat goederen voor winkeliers centraliseert in een magazijn aan de stadsrand en vervolgens met ecologische vervoersmiddelen tot bij de winkels brengt, wil tegen 2015 ook actief zijn in steden als Antwerpen, Brugge, Oostende Gent en Roeselare. Het project slimme stadsdistributie genereert nu al voldoende activiteiten om de toekomst zonder overheidssubsidies aan te kunnen.
De fileproblematiek weegt ook op het vervoer van goederen naar de winkels in de stad. Té veel sterk vervuilende bestelwagens en kleine trucks rijden zich hopeloos klem met hun ladingen in het stadscentrum. In het kader van het Routeplan 2020 zijn ook in Antwerpen al ontwerpen uitgetekend om het vervoer te centraliseren en dan met kleine wagens binnen een bepaald parcours naar de winkels te brengen. Er is in dit opzicht zelfs gedacht aan de inschakeling van de tram.
Hasselt is met CityDepot ondertussen de testfases al voorbij. Het project blijkt uitstekend te functioneren en heeft onderhand al meer dan voldoende klanten om de onderneming rendabel te maken. Dat heeft bestuurder Marc Schepers gezegd tijdens een bezoek van de Brusselse staatssecretaris Bruno De Lille. CityDepot heeft ook plannen voor een nieuw gebouw in Hasselt zelf. Ondertussen worden ook privé-investeerders gezocht om het project verder te laten groeien.
Die groei houdt in de eerste plaats de bouw in van een eigen magazijn. “De 700 m2 die we nu gebruiken is veel te klein”, aldus Schepers. “De grote investeringen die moeten gebeuren in beveiliging en traceerbaarheid van goederen, willen we doen in een nieuwbouw van 2.500 m2. We willen hier bovendien een ecologisch project van maken, door transport via het water en het gebruik van natuurlijke energiebronnen.”
CityDepot heeft bovendien concrete plannen om het netwerk van slimme distributiediensten ook in andere steden op te zetten. “Tegen de tweede helft van 2015 willen we actief zijn in 6 tot 7 andere steden, zoals Brussel, Antwerpen, Oostende, Roeselare, Brugge en Gent”, aldus nog Schepers.