Lidl opende Solid outlet store in Temse

solidLidl is goedkoop. Maar het kan kennelijk nog goedkoper: de outlet winkel van Lidl. De Duitse winkelketen heeft in Temse een Solid Outlet Store geopend. De toeloop is opmerkelijk.

De concurrentieslag tussen de supermarktketens is ongemeen hard. Lidl is daarbij een opmerkelijke groeier. De rivaal van Aldi had het in het verleden niet makkelijk om zich te positioneren maar sinds enkele maanden is de doorbraak duidelijk. Lidl is de laatste maanden de enige winkelketen die in België nog marktaandeel bijwint. De concurrenten stagneren of verliezen terrein.

De nieuwe initiatieven die Lidl ontwikkelt zijn verrassend. Enkele weken geleden opende het bedrijf zijn eerste stadswinkel. Toch wel een hele swift voor Lidl die als discounter  tot toe vooral actief was in de rand rond de stad. Lidl moest het net als Aldi in het verleden vooral ook van zijn parking hebben. De klanten sleuren nu eenmaal traditioneel grote hoeveelheden producten mee. Door nu te opteren voor de stad wil het bedrijf zijn grenzen kennelijk verleggen.

Ook de outlet store is een nieuw initiatief. Het gaat erom dat Lidl in Temse producten wil verkopen die elders niet weggeraakt zijn. Dat is eerder al wel eens geprobeerd met non-food producten, het gaat nu ook om voedingsproducten die weggaan tegen spotprijzen. Een en ander is mee geïnspireerd door het feit dat Lidl in Temse over een leegstaande winkel. Het oude pand stond te huur en te koop maar er waren alsnog geen kandidaat-overnemers. De outlet store krijgt inmiddels heel wat volk over de vloer.

Wél opmerkelijk: de afwezigheid van de naam Lidl. “Solid vaart effectief onder een andere vlag om duidelijk te maken wat het niet is, een winkel van Lidl”, zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Lidl zou trouwens ook niet van plan zijn om het merk verder uit te bouwen. Temse is in dit opzicht de enige vestiging in Vlaanderen. In Wallonië zijn er evenwel al drie: Charleroi, Luik en Namen. Vroeger werden overschotten van tijdelijke acties vernietigd. “Met Solid willen we afschrijvingen vermijden en omzet redden,” heet het.