ARC zit in een belangrijke overgangsfase. Het bedrijf uit Kontich wordt omgebouwd van reseller tot een business integrator. ARC is destijds gegrroeid uit de wereld van de autoradio maar heeft zich ondertussen gepositioneerd als specialist in telefonie, fleetmanagement en zogenaamde in-car solutions.
Guy Mulders volgde destijds de snelle ontwikkelingen van de hifi in auto’s op. Hij zette in dit perspectief in 1974 in Antwerpen het Auto Radio Center op, kortweg ARC. In zijn garage in de Montignystraat verkocht hij alles van lampenradio’s tot moderne transistor autoradio’s. ARC werd in een snel tempo uitgebouwd tot een winkelketen met op een bepaald moment zelfs 21 vestigingen.
“De wereld is ondertussen echter snel veranderd”, zegt Nicolas Mulders, de zoon van Guy. Nicolas neemt ARC gefaseerd over van zijn vader. “De mobiele telefonie voor auto’s gooide een heel nieuwe wereld open. Wij dienden om te bouwen. Wij werden in dit opzicht als eerste een volwaardige dealer van Proximus bv.” In die snelle ontwikkelingen diende de winkelketen dan wél voor een groot stuk afgebouwd te worden. Vandaag opereert ARC vanuit nog vier vestigingen in Kontich, Deurne, Herentals en Oudenaarde.
Maar daar bleef het niet bij. De telecomwereld bijft razendsnel evolueren en tekent nieuwe perspectieven uit. “Vandaag zitten wij al weer in een nieuwe overgangsfase. Wij herpositioneren ons nu van een zogenaamde reseller naar een volwaardige systeemintegrator. Wij werken daarbij enkel voor ondernemingen. Onze specialisten zoeken voor onze klanten de beste systemen uit en integreren die in hun informaticastructuur Zo op het vlak van fleetmanagement bv. Onze klanten moeten hun rentabiliteit versterken. Op het vlak van logistiek liggen nog enorme mogelijkheden. Met onze systemen kunnen de bedrijven hun bestelwagens en hun vrachtauto’s permanent opvolgen en indien nodig ingrijpen.”
Nicolas Mulders heeft al die jaren hard gewerkt op de uitbouw van het bedrijf. “Zeker geen makkelijke uitdaging want de omgeving is biezonder moeilijk. De markt staat geweldig onder druk. Niet enkel door de concurrentie. Gelukkig zijn de marges aan de beterhand.” ARC realiseerde verleden jaar een omzet van pakweg 4,4 miljoen euro. De 30 personeelsleden werken op goed gevulde agenda’s.
Het bedrijf is vandaag op drie divisies gebouwd:
* Telecommunicatie: mobiele telefonie (Proximus), vaste telefonie (Belgacom), telefooncentrales, gsm, pda en smartphone, internet, intranet en extranet, Belgacom TV,
* Fleet management: real-time communicatie, navigatie, identificatie, planning en specialisatie voor het wagenpark op de baan,
* in-car solutions: carkits, navigatiesystemen (inbouw of mobiel), alarmsystemen, hifi en multimedia, parkeerhulpsystemen