goudengids.be heeft in Berchem, Gent en Luik de eerste drie van in totaal acht lokale Customer Centers geopend. Hier kunnen kmo’s op zoek naar marketing en communicatie ondersteuning terecht voor persoonlijk advies van een team specialisten. Bovendien start goudengids.be over heel het land met een uitgebreid programma van gratis ontbijt- of aperitiefsessies, waar praktijktips en nieuwe digitale marktinzichten worden gedeeld. De juiste coaching op het vlak van marketing en communicatie kunnen voor kmo’s nieuwe opportuniteiten openen. hun business doen groeien.
goudengids.be zoekt nieuwe wegen op. Het bedrijf is als veelzijdig digitaal marketingagentschap een erfgenaam van het vroegere Promedia, de uitgever van de telefoonboeken. Promedia heette in een vroeger leven ook nog ITT World Directories en werd in 1968 opgezet uit de exploitatie van de groeiende telefoniemarkt.
Het bedrijf is met zijn pakweg 500 werknemers nog altijd gevestigd in Antwerpen. In de afgelopen jaren ging het zeker niet makkelijk. De moedermaatschapij Truvo Belgium had het met de Gouden Gids/Pages d’ Or, de Witte Gilds, Mobilo en andere pubicaties zeker niet makkelijk. goudengids.be oriënteert zich van zijn kant vooral op de kleine ondernemingen en biedt hen een ruim aanbod aan marketing en communicatie oplossingen. De klanten krijgen ook aanvullende diensten voorgesteld zoals mobiel, online, print en telefonie.
Uit een studie rond de digitale adoptie bij Belgische kmo’s die goudengids.be onlangs uitvoerde, blijkt dat slechts weinig Belgische kmo’s online echt actief zijn. Dit terwijl de Belgische consument al volop online en mobiel zoekt, contact met handelaars opneemt en zelfs koopt en consumeert. De één miljoen Belgische kmo’s lopen dus klanten, inkomsten en groeikansen mis. De experts op de rondetafel die goudengids.be in januari organiseerde, stipten als oorzaak aan: Belgische kmo’s hebben nood aan laagdrempelige coaching om hun koudwatervrees te overwinnen en de digitale kloof met de consument te overbruggen.
In dit opzicht heeft goudengids.be een dubbel initiatief uitgewerkt: de opening van de eerste drie van in totaal acht lokale Customer Centers. Tegelijkertijd gaat over het hele land een gratis coaching en trainingsprogramma voor lokale ondernemers van start.
‘De lokale Customer Centers passen binnen onze nieuwe, lokale strategie,’ zegt Laurent Lejeune, Chief Marketing Officer van goudengids.be. ‘Voortaan kunnen ondernemers en zelfstandigen uit de regio Antwerpen letterlijk in ons Customer Center in de Berchem Stadionstraat 76 te Berchem binnenspringen voor marketing- en communicatieadvies op maat. Daar staat een team specialisten klaar dat bestaat uit grafische ontwerpers, SEO specialisten, IT deskundigen, adviseurs en administratieve medewerkers.’
Effectieve, digitale marketing veronderstelt immers een mix van complementaire competenties. En welke kmo heeft die allemaal in huis of heeft de tijd, de kennis en het budget om die zelf te ontwikkelen? Laurent Lejeune: ‘De digitale revolutie heeft de noden van onze klanten, maar ook onze relatie met hen ingrijpend veranderd. Er is nu een enorme flexibiliteit mogelijk wat betreft campagnes voor niche doelgroepen of acties gelinkt aan de actualiteit. Ondernemingen die daar handig op inspelen, zien hun business groeien. Maar om kort op de bal te kunnen spelen, is het goed dat kmo’s hun marketing en communicatieadviseur in de buurt vinden. Digitale marketing is een voortdurend proces van co-creatie, waarbij campagnes in samenspraak worden ontwikkeld, geëvalueerd en bijgestuurd. Onze nieuwe lokale Customer Centers zijn daarvoor de geknipte plaats.”
Berchem, Luik en Gent kregen in de afgelopen dagen de prioriteit. In de komende weken volgen Brussel, Hasselt, Brugge, Namen en Charleroi. Maar er is meer. Hilde Wuyts,
Senior Sales Manager van goudengids.be en ook General Manager van het Customer Center in Berchem: ‘We starten bij goudengids.be immers over heel het land met een uitgebreid programma van gratis trainingsessies, waar handige praktijktips en nieuwe digitale marktinzichten worden gedeeld. We hebben een concept van ontbijt- en aperitiefsessies uitgetest – rekening houdend met de drukke agenda van ondernemers – en het werd bijzonder gesmaakt.’ Zes keer per maand zullen deze sessies, drie in het Nederlands en drie in het Frans, de nodige know-how op vlak van communicatie en marketing tot vlakbij de Belgische kmo of zelfstandige brengen.
Hilde Wuyts: ‘De nieuwe Customer Centers fungeren daarbij als kenniscentrum voor de bredere omgeving. Vanuit het Customer Centrum in Berchem kunnen bijvoorbeeld sessies in Lier en Turnhout worden georganiseerd.”