De Katoen Natie gaat zijn logistiek platform in het Zuid-Franse Saint-Martin-de-Crau, nabij de haven van Marseille-Fos, verdubbelen van 150.000 m² naar 300.000 m². Daarmee versterkt de topman van het bedrijf, Fernand Huts zijn engagement ten aanzien van Frankrijk. De Katoen Natie zit al verscheidene weken verwikkeld in een pijnlijk conflict met de Antwerpe havenvakbonden.
Het gaat erom dat de vakbonden zich acher de zogenaamde wet-Major blijven stellen. Die houdt het erbij dat havenarbeid binnen een bepaalde perimeter enkel door havenarbeiders mag uitgevoerd worden. De vakbonden beschuldigen er Katoen Natie van zich niet aan die wet te houden en bedienden aan het werk te zetten. Fernand Huts stelt van zijn kant dat het inpakken van BH’sin een van zijn Antweprse terminals niet het werk van havenarbeiders kan zijn en dat bpost, het Belgische overheidsbedrijf net hetzelfde doet.
Huts heeft er eerder al mee gedreigd om zijn investeringen weg te halen uit Antwerpen en zich naar andere vestigingsplaatsen te zullen oriënteren. Eerder werden al projecten uitgewerkt in Litouwen en Saudi-Arabië. De verdubbeling van de overslagcapaciteiten in Marseille hoort daar kenneolijk ook bij.
De twee nieuwe magazijnen van elk 650 meter lengte en 120 meter breedte, komen op een terrein van 30 ha en zullen op korte termijn goed zijn voor 350 nieuwe jobs. De site in Saint-Martin-de-Crau wordt de derde grootste van de groep in Europa na Antwerpen en die van Rivalta nabij Milaan. Het project vertegenwoordigt een investering van 90 miljoen euro. Katoen Natie is eigenaar van zowel de grond als van de gebouwen.
Een eerste fase van 18.000 m² is al in gebruik genomen. In mei zou nog een deel van 18.000 m² opgeleverd worden.
Katoen Natie vestigde zich voor het eerst in de regio op de petrochemische site van Berre in 1998. In vijftien jaar tijd investeerde de groep er 200 miljoen euro en zorgde voor 800 jobs.
Trends