Antwerp Gateway investeert 250 miljoen euro

antwerp gatewayGoederenbehandelaar Antwerp Gateway gaat aan het Deurganckdok in de haven van Antwerpen verscheidene grotere containerkranen installeren om de verwachte reuzencontainerschepen te kunnnen ontvangen. De terminal zal ook met 35 hectaren uitgebreid worden. Daartoe wordt 250 miljoen euro geïnvesteerd. Op termijn kunnen ook 300 bijkomende banen gecreëerd worden.

De snelle verschuivingen onder de internationale rederijen zorgen ook voor ontwikkelingen onder de goederenbehandelaars. Enkele maanden terug besloten de drie grootste containerrederijen van de wereld, MSC, Maersk en CMA CGM om te gaan samenwerken binnen de zogenaamde P3-alliantie. Ze gaan hun containers op de route naar Azië op elkaars schepen stapelen en op die manier ook minder West-Europese havens aandoen. De haven van Antwerpen krijgt anderzijds meer “aanlopen.”

Om de stijging van de trafiek op te vangen heeft MSC alvast de toelating gekregen om zijn overslagactiviteiten te verplaatsen van het Delwaidedok naar het Deurganckdok. De schepen van MSC leggen in dit opzicht aan bij de terminal van PSA.

Omdat de terminal van PSA naar alle waarschijnlijkheid snel helemaal vol zal staan hoopt Antwerp Gateway kennelijk een deel van de gestegen trafieken naar zich te kunnen toehalen. Antwerp Gateway zou in dit opzicht containers van zijn eigen aandeelhouder CMA CGM kunnen verwerken. Het bedrijf wil daarom zijn verwerkingscapaciteit nabij het Deurganckdok opvoeren van 2 tot 4 miljoen TEU.

Welke schepen aan welke terminals zullen aanleggen is ondertussen nog niet beslist. “Het is nog te vroeg om in te gaan op concrete scenario’s, zoals een eventuele samenwerking met MSC, maar als de vraag er komt, kunnen we in elk geval in anderhalf jaar klaarstaan”, stelt Rob Harrison, de CEO van Antwerp Gateway in een gesprek met het weekblad Trends. “We willen dat ook doen door, meer dan PSA aan de overkant van het dok, te investeren in het modernste materiaal. De rederijen vragen uitdrukkelijk dat er naast PSA een andere sterke terminaloperator is. Ze willen geen monopolie.”