Autodistributeur D’Ieteren heeft de garages van Claessens in Wilrijk en ACM in Mechelen overgenomen. D’Ieteren kocht eerder al de concessies van de Antwerpse groep Beerens en van Joly in Kontich. Een en ander veroorzaakt nogal wat onrust onder de concessiehouders van Volkswgen, Audi, Seat en Skoda.
De snelle ontwikkelingen in het autolandschap zijn nauwelijks bij te houden. De manier waarop de Brusselse auto-importeur D’Ieteren de bakens verlegt is alvast indrukwekkend. Zowel de garages Claessens als ACM worden toegevoegd aan het netwerk van de distributeur die daarmee zijn posities op de Belgische markt op een opvallende manier versterkt. D’Ieteren is de grootste autoverdeler in België met een marktaandeel van 21% en meer dan 1 miljoen afgezette wagens. De Brusselaars verdelen ook de merken Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche en Yamaha.
D’Ieteren is met Belron overigens ook marktleider in de markt voor autobeglazing en runt in verscheidene landen servicecentra voor de merken Carglass, Autoglass en Safelite Autoglass.
De snelle doorstoot van D’Ieteren richt zich vooral op de as Antwerpen Brussel. Daar worden kennelijk de grootste volumes aan auto’s op de fleetmarket gerealiseerd. De aanwezigheid van talloze ondernemingen zal daar niet vreemd aan zijn. De Brusselaars kochten eerder al de tien garages van de Antwerpse groep Beerens over en de twee verkooppunten van de Garage Joly in Kontich.
D’Ieteren was met zijn merken tot nog toe met 12 concessies vooral actief in het Brusselse. Het bedrijf wil er evenwel de rentabiliteit verhogen en gaat er daarom op termijn afbouwen naar nog slechts zeven vestigingen.
Denis Gorteman, de topman van D’Ieteren Auto onderkent de onrust onder de zelfstandige concessiehouders maar probeert hen van zijn kant gerust te stellen: “Onze netwerkstrategie bestaat er precies in om met zelfstandige concessiehouders te werken maar hen anderzijds op lange termijn een rendabele ontwikkeling te garanderen.”