Het wordt dringend tijd om het klassieke televisietoestel in de huiskamer op een andere manier te gaan bekijken. We moeten niet langer passief zitten wachten op programma’s die we in feite niet willen zien. De Antwerpse start-up My Channls heeft alvast een een nieuwe manier opgezet om video te bekijken. Gebruikers kunnen via de applicatie televisieprogramma’s en films bekijken en delen. MyChannls speelt zo in op de groeiende behoefte van kijkers om zélf het televisieschema van de avond in handen te nemen en te kijken naar hun favoriete programma’s.
My Channls is een iniatiatief van Mark Vandevelde, de man achter het reclamebureau Content Cowboys. Hij heeft lange tijd voor MTV gewerkt en heeft daar het medium televisie grondig zien veranderen. Een jaar of acht geleden is MTV overgestapt op Nickelodeon, trash television en reality omdat ze met hun clipjes geen publiek meer bereikten. Iedereen keek naar YouTube. Hij tekende eerder op de website Ondernemen in Antwerpen de strategie van zijn bedrijf uit. “De klassieke televisiezenders hanteren nog altijd het oude model van lineaire televisie, betaald door reclame. Terwijl iedereen sterk aanvoelt dat ook zij het straks moeilijk gaan krijgen.”
MyChannls ziet televisie als een van de media om videobeelden te consumeren. Televisie werkt in dit opzicht naast de klassieke tablets, de telefoons en de computers. In die context is de televisie écht niet meer dat vaste meubelstuk waar de hele familie in primetime naar zit te kijken. “Integendeel, mensen moeten zelf kunnen bepalen wat primetime is. Op dat moment willen ze programma’s zien die ze interessant vinden – niet wat er toevallig dan uitgezonden wordt. Daar spelen wij op in.”
MyChannls wordt in dit opzicht gedefinieerd als een content curation platform: een plaats waar je als kijker alle videobeelden van over het hele internet verzamelt, selecteert en bekijkt. Het is de facto je eigen bibliotheek vol televisieprogramma’s, zoals Spotify dat is voor muziek. Je bekijkt er interessante zaken en deelt ze met je vrienden zodat zij op hun beurt die programma’s ontdekken.
“De content op MyChannls kan gratis zijn, maar zal vaak ook wat kosten. Dat doen we ook als het op muziek of boeken aankomt. Zolang het platform waarop je die zaken koopt en bekijkt maar gemakkelijk bruikbaar is en goed werkt.”
Je kunt het trouwens ook helemaal anders aanpakken. Met het model van My Channls krijgen heel wat meer mensen de kans om z’lf content te verspreiden. Zo een filmmaker die een kortfilm wil draaien over zijn reis in Mexico bv. Die moet vandaag al zijn tijd en spaarcenten investeren om een afgewerkt product te krijgen dat dan veel kans heeft om nooit door de trechter van de productiehuizen en televisiezenders te geraken. “Ik heb zo een vriend die een eigen productie opzet maar dan voor de rest van het jaar in een call center moet werken om zijn kosten voor zijn volgende productie te verdienen. Hij geraakt met zijn creatie gewoon niet doorheen het klassieke televisiekanaal dat andere objectiven vooropzet dan kwaliteit. Wel kwantiteit, gekoppeld aan reclameblokken. Via MyChannls kan die film wél meteen verspreid worden en geld opbrengen. Misschien maar drie euro per keer, maar als je een paar duizend kijkers weet te strikken, kom je al erg ver,” aldus Mark Vandevelde.
“We zitten vandaag nog volop in opstartfase: de applicatie is bijna af en de eerste gesprekken lopen al met smart-tv makers. Met Samsung bv. We willen graag erg snel te zien zijn op zoveel mogelijk schermen in heel Europa. Die schaalgrootte is cruciaal om relevant te zijn in de markt en ook de sociale poot van MyChannls voldoende kracht te geven.”
Mark Vandevelde kreeg bij de opstart van My Channls aanvankelijk flink wat steun van Idealabs. Ondertussen kijkt hij in alle richtingen uit naar eventuele kandidaat-investeerders. Indien My Channls wil doorgroeien moet het bedrijf hoe dan ook sterker omkaderd worden.