Sterke merken onderbouwen groei van VF Europe

jeansMet merknamen als Lee, Wrangler, Eastpak, Timberland, The North Face, Vans e.a. heeft de VF Corporation in al die jaren nauwelijks last gehad van de crisis. 2013 was volgens de Amerikaanse topman Eric Wiseman zelfs een “terrific year.” In Sint Niklaas en Bornem draait VF Europe, de Europese dochteronderneming eveneens op volle toeren. “Het ging bij ons in feite nooit slecht”, zegt zaakvoerder Patrick Willems.

De VF Corporation is een heuse Amerikaanse multi die met zijn topmerken in zowat alle landen van de wereld vertegenwoordigd is. VF staat voor: we fit your life. Het concern heeft talloze lifestyle merken die het leven vandaag kleuren. Met een omzet over 2013 van liefst 11,4 miljard dollar (+5%) heeft het concern niets dan positieve cijfers neergezet. Het bedrijfsresultaat steeg met 11% tot 1,7 miljard dollar. De winstcijfers waren nog beter met een stijging van 13% tot 1,2 miljard dollar. Enkele tijd geleden werd nog het merk Timberland overgenomen.

Dat zullen ze kennelijk ook in Sint Niklaas en Bornem geweten hebben waar in de komende maanden verscheidene bijkomende personeelsleden aangeworven worden. Teamleaders, trainers on the job, douane coördinatoren. VF Europe wordt effectief mee aangestuurd vanuit Bornem. (Het eigenlijke Europese hoofdkwartier van de groep is gevestigd in het Zwitserse Lugano.) In Sint Niklaas is het distributiecentrum voor de groep gevestigd. Enkele tijd geleden is er overigens nog een bijkomend magazijn geopend.

“Wij groeien effectief mee met de expansie van de groep”, geeft Patrick Willems nog aan. “Een textielconcern dat moderne merken als Vans in huis heeft onderkent de sterke impulsen die uitgaan van de vraag naar life style producten. Vans is niet helemaal toevallig binnen onze groep uitgegroeid tot het tweede belangrijkste merk. The North Face is anderzijds net de kaap van de 2 miljard dollar gepasseerd. Dat duidt erop dat de dynamiek van ons concern onvoorstelbaar groot blijft.” In dit opzicht blijkt de verkoop in Europa effectief met 15% gestegen te zijn, nog flink wat meer dus dan de groeicijfers van de groep.

VF Europe stelt in Bornem en Sint Niklaas zo’n 800 mensen tewerk.