De Vlaamse regering heeft eindelijk een beslissing genomen mbt tot de Ring van Antwerpen. Daarmee zijn we echter nog niet uit de ellende want de structurele werken zullen pas in 2022 voltooid zijn. Die verkeersproblematiek kost in afwachting een half miljard euro per jaar. De Vlaamse werkgevers gooien ondertussen vier voorstellen op tafel om het leed enigszins te verhelpen. Zo de verplichting voor het langeafstandsverkeer om via de Liefkenshoektunnel te rijden.
Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is verheugd dat de Vlaamse regering met de keuze voor het BAM-tracé eindelijk een duidelijke beslissing heeft genomen. Dit wil echter niet zeggen dat we morgen van het fileleed verlost zijn. Daarom stellen de werkgevers een aantal bijkomende ingrepen voor.
1. Omdat het verkeer in de komende jaren ongetwijfeld verder zal toenemen zouden de internationale vrachtverkeersstromen van de Ring moeten gehaald worden.‘Om de jaren tot 2022 te overbruggen willen we ten eerste de doorgaande goederenverkeersstromen op lange afstand verplichten de Liefkenshoek toltunnel te gebruiken. Deze verbinding is vandaag, in tegenstelling tot de Kennedytunnel, niet structureel oververzadigd’, zegt Stéphane Verbeeck, voorzitter van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. ‘Dit internationaal vrachtverkeer leent zich, zoals buitenlandse voorbeelden ons leren, het best om afgeleid te worden en verplicht gebruik te maken van de Liefkenshoek toltunnel. Gezien de lange afstand spelen de omrijkilometers en de tol hier minder een rol’, weet Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder bij Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Het vrachtverkeer met een lokale Antwerpse bestemming blijft de meest logische weg volgen: ofwel via de Kennedytunnel ofwel de Liefkenshoek toltunnel.
In de eerste plaats komen voor zo’n verplichte sturing de doorgaande verkeersstromen in aanmerking. Dit verkeer wordt zoals gezegd omgeleid naar de Liefkenshoektunnel (al dan niet in combinatie met een traject langs de E 34 via Gent waar vanaf maart 2014 de verkeerswisselaar voor een verbeterde doorstroming zorgt). Het gaat hier bijvoorbeeld om stromen van en naar Duitsland en Nederland via de E 34 / E 313 en E 19 / A 12 richting en komende van de E 40 – E 17.
‘Deze internationale stromen moeten via een dynamische verkeerssignalisatie op lange afstand worden geleid richting de Liefkenshoek toltunnel. Deze verplichte sturing veronderstelt ook een goede opvolging en eventuele sanctionering. Intelligente camera’s met nummerplaatherkenning aan de landgrenzen kunnen deze klus klaren,’ aldus voorzitter Verbeeck.
2. Ken substantiële volumekortingen toe op de tarieven van het vrachtverkeer in de Liefkenshoektunnel toltunnel & realiseer de verbinding tussen E17 en Liefkenshoektunnel toltunnel ‘Onze leden vragen ons of het niet mogelijk is de tolheffing in de Liefkenshoektunnel af te schaffen. Dit is echter geen optie gezien de financiering van de toekomstige Oosterweelverbinding hiermee samenhangt. Daarom gaan wij in ons voorgesteld model uit van budgetneutraliteit. Met andere woorden het huidige inkomstenniveau moet behouden blijven voor de NV Liekenshoek toltunnel. Wij stellen wel substantiële kortingen ( 25 tot 40 %) voor op de toltarieven voor veelgebruikers. Ook stellen wij voor dat het intraportuair havenverkeer tussen de linker- en rechteroever (en omgekeerd) tijdelijk vrijgesteld wordt van tolheffing’, somt Verbeeck op.
Dit laatste zal door de havenbedrijven erg gewaardeerd worden.‘Dit zou voor de bestaande klanten een onmiddellijke kostenverlaging betekenen en de concurrentiehandicap van de Antwerpse haven verkleinen. Bovendien zullen huidige niet-gebruikers, het gebruik van de Liefkenshoek toltunnel dan wel overwegen omdat het minder kost’, redeneert Walter Van Mechelen, voorzitter Alfaport.
De Antwerps-Wase belangenorganisatie is van mening dat de extra bewegingen door de tunnel de kosten van de lagere abonnementsprijzen en volumekortingen zullen compenseren. ‘Bovendien beschikt de NV Liefkenshoek toltunnel naar onze mening vandaag over voldoende middelen om een volwaardige verbinding van 2×2 rijstroken aan te leggen tussen de E17 en de Liefkenshoek toltunnel en dit te financieren. Wij zijn ervan overtuigd dat de aanleg van deze verbinding ook heel wat extra verkeer naar deze Scheldeverbinding zal aantrekken en bijgevolg weer voor extra inkomsten zal zorgen’, zegt Luc Luwel.
3. Leg tijdelijke noodbruggen aan over drukste kruispunten Singel ‘Uit een bevraging die we bij onze leden hielden, blijkt dat 68 % van de ondervraagde ondernemers voorstander is van de aanleg van noodbruggen over de drukste kruispunten met de Singel. Ons derde voorstel bestaat er dan ook in die noodbruggen opnieuw aan te leggen tot de Oosterweelverbinding er is’, zegt voorzitter Verbeeck.
In 2004 liet de Vlaamse regering al eens vijf noodbruggen aanleggen op de Singel, toen de Antwerpse Ring door werkzaamheden slechts beperkt toegankelijk was. ‘Veel ondernemers hadden toen gehoopt dat die noodbruggen zouden blijven. Maar dat is niet gebeurd. Nieuwe noodbruggen zouden er snel kunnen komen. De vorige bruggen werden in een weekend geplaatst. Er moeten wel vergunningen worden aangevraagd om ze te mogen plaatsen, maar dat neemt normaal gezien slechts enkele maanden in beslag’, zegt Luc Luwel.
De noodbruggen zullen bijdragen tot een betere verkeersdoorstroming op de Singel en ze zullen de Antwerpse Ring ontlasten van het lokale verkeer. ‘Bovendien kan zo een aantal op- en afritten op de Ring gesloten worden omdat zich daar in principe geen lokaal verkeer meer op bevindt’, voegt Luwel nog toe.
4. Verhoog de capaciteit van de park-and-rides. Om het gebruik van het openbaar vervoer zoveel mogelijk te promoten, moet de capaciteit van de bestaande park-and-rides substantieel worden verhoogd en dit in combinatie met een verhoogd aanbod van de trams en bussen die deze zones bedienen.
Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland telt ruim 3.000 leden en is actief op het gebied van netwerking, belangenbehartiging en dienstverlening. De Antwerps-Wase Kamer maakt deel uit van de alliantie Voka – het Vlaams netwerk van ondernemingen – dat meer dan 18.000 bedrijven, 65% van de private werkgelegenheid en 66% van de toegevoegde waarde vertegenwoordigt in Vlaanderen en Brussel. De Voka-alliantie groepeert het Vlaams Economisch Verbond (VEV) en de acht regionale Kamers van Koophandel (KvK).