Erwin Beerens van de Antwerpse autogroep Beerens verkoopt zijn 10 VW- en Audi-concessies aan importeur D’Ieteren. Met de geïncasseerde middelen gaat de groep verder door in de autobranche. Op het bureau van de gedelegeerd bestuurder liggen ondertussen al stapels voorstellen. Het liefst wil Erwin Beerens investeren in een combinatie van de automotive en vastgoed.
De groep Beerens was tot nog toe de grootste concessiehouder van VW buiten het Brusselse. De onderneming is in al die jaren opgebouwd door zoon Erwin Beerens die de groothandel in natuurvoedingswaren annex bakkerij overnam van zijn vader. Na de overname van de failliete autodistributeur AAM ging Erwin Beerens samen met zijn neef Koen Van den Bergh systematisch verder in de wereld van dealers en concessiehouders. Ze bouwden samen een netwerk uit aan concessies van de VW-groep, VW, Audi, Seat en Skoda. Om niet afhankelijk te worden van één merk namen ze daar in de loop van de jaren ook nog concessies bij van Nissan en Opel.
De verkoop van de 10 VW-concessies aan D’Ieteren kwam niet als een complete verrassing. Erwin Beerens had eerder al laten horen dat de automarkt vandaag doodziek is. In een gesprek met de krant De Tijd schetste hij onlangs een vrij somber beeld van de automarkt. De druk op de marges van dealers en garages was er de aanzet toe om de 10 VW-concessies bij voorkeur van de hand te doen. Ook al tekenen de 10 garages tot voor kort voor pakweg de helft van de omzet van de groep Beerens.
Tijdens het afgesloten boekjaar 2012/2013 tekende de groep voor een globale omzet van 269 miljoen euro. Het bedrijf stelde liefst 291 mensen tewerk. Er werden pakweg 11.000 auto’s verhandeld.
Vandaag is het wachten op nieuwe initiatieven van Erwin Beerens. Terwijl de dreigende fiscaliteit, de ecologie en de mobiliteitsproblematiek de verkoop van auto’s blijvend onder druk zetten en de nieuwe technologische ontwikkelingen rond internet zich doorzetten heeft de topman van de groep kennelijk twijfels bij de verdere expansie van de automarkt. “Er zijn gewoon te veel auto’s”, stelt hij ten aanzien van De Tijd. “Er zijn ook te veel dealers. Moet er nu echt in elke gemeente een dealer zijn? Als hij eens in de showroom wil zijn is de Belg er best toe bereid om 30 kilometer te rijden in plaats van 5. De concessies hebben ook steeds minder werk aan moderne auto’s. De onderhoudsintervallen worden steeds langer.”
Dit neemt niet weg dat de groep Beerens toch naar de autosector blijft kijken om de geïncasseerde middelen uit de deal met D’Ieteren te herinvesteren. “In een moeilijke markt kan je toch goede zaken doen maar dan moet je zelf wel het verschil kunnen maken.” Beerens verwijst oa. naar de tweedehandsmarkt en de transportsector. Een combinatie met een vastgoedproject.
Overigens is de groep Beerens ook actief in de dienstebedrijven rond de autosector zoals Belcar (gespecialiseerd wagentransport en services), Classic Cars (oldtimers), Quadriga (internationale trading), Smart Repair en Leasense (operationele leasing). Daarnast runt de groep ook een divisie vastgoed.