Van Hoecke uit Sint Niklaas wil de internationale exportmarkten op. De producent van meubelbeslag onderkent een sterk oplevende vraag. Meubelbeslag: dat zijn scharnieren en systemen waarmee intensief gebruikte meubelonderdelen vlot openen, sluiten, draaien en bewegen. Van Hoecke realiseerde verleden jaar liefst 47 miljoen euro aan omzet met die relatief kleine onderdelen.
Luc Van Hoecke vond in de jaren zestig van vorige eeuw een mooie nichemarkt in de aanmaak en de distributie van functionele componenten voor gebruiksmeubelen. Klapdeurenbeslag, schuifdeurenbeslag, laden, lade-indelingen, geleiders enz. Hij oriënteerde zijn start-up naar de Oostenrijkse specialist Blum waarmee hij een alliantie opzette en waarvan hij de exclusieve verdeler werd voor de Benelux. Zijn bedrijf groeide mee met de expansie van de jaren zeventig en consolideerde de positie van marktleider in de bouw van een eigen nieuwbouw op het industriepark-West in Sint Niklaas.
Het bedrijf is ook onder zoon Peter Van Hoecke onafgebroken blijven doorgroeien. Er werd een volauotmatische handling opgezet, een eigen klantenserviceteam gelanceerd in Nederland, het productiebedrijf Halux op gang getrokken, samen met Blum het merk Orgalux in de markt gezet, Dynamic-Space geïntroduceerd als nieuwe keukenstandaard enz.
Vandaag stelt Van Hoecke liefst 88 personeelsleden tewerk. In de productie-eenheid Halux zijn 38 mensen aan de slag. 10 Nederlanders werken van hun kant op de Nederlandse markt. Van Hoecke kreeg daarom niet helemaal onterecht verscheidene keren naeen de titelo Gazelle voor het snelste groeiende bedrijf van de provincie Oost-Vlaanderen. Het ging effectief van een omzet van 25 miljoen euro in 2004 naar 47,5 miljoen euro in 2013.
“We hebben in 2012 ook nog eens het eigen houten ladesysteem Ta’Or opgezet”, zegt Dirk Van der Borght van Van Hoecke. “De opening van een eigen studio Ta’or Studio en de lancering van ons merk op internet onder Ta’Or Cubics was een zoveelste stap in onze snelle expansie.”
“Dit jaar werken wij aan Ta’Or Box waarmee resoluut de exportmarkt op willen. In eerste instantie Duitsland en Frankrijk. Wij zijn ervan overtuigd dat de exportmarkt voor ons ongekende mogelijkheden biedt. We verwachten er in elk geval heel veel van.”
Het ziet er meteen naar uit dat het logistieke centrum van Van Hoecke in de komende maanden nog harder zal draaien. Nu al wordt er elke dag 60 ton aan materialen behandeld. Elke dag bereiken de distributiediensten liefst 300 adressen in de hele Benelux. Het automatische magazijnbeheerssysteem verwerkt in dit opzicht liefst 2500 verschilllende orders per dag terwijl het tevens 2000 producten op voorraad houdt. Jaarlijks worden er 4000 klanten bediend. “Toch nog dit”, zegt Dirk Van der Borght: “de Benelux is onze opdracht, de Europese markt een uitdaging.”
Van Hoecke steekt als bedrijf onder de holding Atlas Holding.