De Duitse containerrederij Hapag Lloyd onderhandelt met de Chileense groep CSAV (Compania Sud Americana de Vapores) over een eventuele overname. Een en ander gebeurt in het licht van de snelle ontwikkelingen op de containermarkt. Eerder zetten MSC, Maersk en CMA-CGM al de zogenaamde P3-alliantie op. Hapag Lloyd wil zich niet in de hoek laten zetten.
De internationale rederijen zijn aan een structurele herschikking op de scheepvaartmarkt toe. De verschuivingen moeten de rentabiliteit van de activiteiten versterken. Hapag Lloyd heeft daartoe toenadering gezocht tot CSAV dat al geruime tijd in financiële moeilijkheden zat. Het Chileense bedrijf herschikte in dit opzicht eerder al zijn lijndiensten op Antwerpen waar het een vaste stek had aan het zesde havendok. In 2011 had het ook al zijn agentuur zowat gehalveerd.
Of de besprekingen tussen beide partijen zullen lukken is nog niet duidelijk. in Hamburg, de hoofdzetel van de Duitse groep wordt er voorlopig het zwijgen toe gedaan.
Ook in Antwerpen worden de ontwikkelingen binnen de groep van dichtbij opgevolgd. Een en ander kan de internationale containermarkt immers helemaal overhoop halen. Hapag Lloyd zette eerder al samen met APL, Hyundai, Mitsui OSK, Nyk en OOCL de G6 alliantie op. Volgens het Antwerps Havenbedrijf is Hapag Lloyd de tweede belangrijkste containerrederij in Antwerpen. “Alhoewel MSC hoog boven iedereen uittorent.” “In dit opzicht zijn we als rederij voor Antwerpen zeker niet onbelangrijk,” zegt algemeen directeur Albert Thissen.
De aanwezigheid in Antwerpen van nogal wat Duitse bedrijven zal daar niet vreemd aan zijn. Omdat Hapag-Lloyd zijn goederen ook verscheept via andere schepen dan de eigen schepen uit de groep zijn de gerealiseerde TEU in dit opzicht niet richtinggevend.
Op het kantoor van Hapag Lloyd aan het Kattendijkdok werken zo’n 100 man.
De Duitse rederij heeft haar historische verankering in Antwerpen enkele maanden geleden feestelijk bekrachtigd bij de tewaterladting van de MS Antwerpen Express, een nieuw opgeleverd containerschip met een capaciteit van liefst 13.000 TEU.