De Nederlandse textielketen Zeeman heeft met pakweg 300 vestigingen nagenoeg heel België en zeker ook de Antwerpse regio volgebouwd. Het bedrijf werkt nu voluit aan zijn imago. Zeeman was tot nog toe een snuffelwinkel die net iets te chaotisch overkwam. Topman Koen Karis wil daarbij “vooral koesteren wat we al hebben. We moeten daar heel zuinig mee omspringen en optimaliseren waar mogelijk.”
Zeeman is nu niet direct een winkel waar iedereen spontaan binnenstapt. De keten uit Alphen aan de Rijn heeft zich gepositioneerd in het lagere prijssegment van de textielsector en dat trekt steevast een bepaald publiek aan. Dit neemt niet weg dat het bedrijf sinds zijn stichting in 1967 (!) een razendsnelle expansie doorgemaakt heeft. Met een omzet over 2012 van 527 miljoen euro stelt het concern vandaag meer dan 7000 mensen tewerk waarvan zo’n 1600 in België. De winkels zijn ook heel sterk ingeplant in de brede regio rond Antwerpen.
In de uitlopers van de economische crisis heeft het management van Zeeman zich beraden over de toekomst. Topman Koen Karis heeft het daarbij in een gesprek met het
RetailDetail Magazine over de uitrol van het concept XL. Het bedrijf heeft vastgesteld dat vooral de grote winkels het goed doen. Het lijkt daarbij opmerkelijk dat Zeeman vandaag een veel ruimer publiek aantrekt dan vroeger. De huiver om over de drempel te stappen is duidelijk verminderd. Het merk heeft het assortiment met zowat 12.000 aanbiedingen een beetje versmald maar is daarbij tegelijkertijd ook dieper gegaan. Er werd in de vernieuwde verruimde winkels een sterk accent gelegd op de basics maar het assortiment aan textiel en non-textiel blijft verrassen. “Vandaag bekijken we daarom vooral de mogelijkheden om de bestaande winkelportefeuille te optimaliseren. In dit opzicht zullen sommige winkels moeten verhuizen of zelfs gesloten worden.”
Zeeman kiest immers voor een verruimd aanbod aan kwaliteit in het aanbod. “Door sterker op de basisgroepen te concentreren toon je in dit opzicht meer de kracht van het assortiment. Bovendien laten we veel meer de waarde van de producten zien. We houden bij Zeeman een gedachte voor ogen die heel erg past in de huidige tijd: koester wat je hebt. Waas daar heel zuinig op en optimaliseer waar mogelijk. Dit betekent niet dat we op de rem gaan staan maar je moet voorzichtig zijn in je doelstellingen.”
E-commerce is voorlopig geen giller bij Zeeman. Het concern runt weliswaar een eigen e-shop maar het bedrijf gaat er vanuit dat het met zijn netwerk al heel dicht tegen de klant aanzit.
Je zult het misschien niet opgemerkt hebben: ook het logo van de keten, het lachend matroosje werd even gerestyled. De kleuren blijven geel en hemelsblauw maar het mannetje oogt vandaag wat moderner. Altijd scherp, de slogan bleef evenwel overeind.