Antwerpse havengemeenschap optimistisch

haven marcMet meer optimisme dan de voorbije jaren kwam dinsdagavond een duizendtal topmensen uit de Antwerpse haven naar de traditionele nieuwjaarsreceptie van de Antwerpse haven. In hun toespraken wezen zowel Vlaams minister Hilde Crevits als de andere sprekers dan ook op het vele positieve dat vorig jaar werd gerealiseerd. En op het vele werk dat dit jaar op de plank ligt.

Traditioneel is de gezamenlijke nieuwjaarsreceptie van het Antwerpse havenbedrijf, de werkgeversorganisaties Alfaport en de overlegkoepel Cepa dé opening van de nieuwjaarsmaand in Antwerpen. In zijn inleiding wees Alfaport-voorzitter Walter Van Mechelen op het recente samenwerkingsakkoord met de Antwerps-Wase Kamer van koophandel om ‘krachtiger de belangen van de private havengemeenschap te verdedigen’.

Cepa-voorzitter Kris Adams waarschuwde dan weer voor de aanhoudende ‘stilstand’ in en rond Antwerpen. “Vroeger had je pech in de file te staan op de Ring, vandaag heb je geluk als je eens niet in de file staat”.

Op zijn beurt kreeg havenschepen Marc Van Peel de zaal op zijn hand door humoristisch te wijzen op de vaak enorme stappen die Antwerpen de voorbije ‘mistroostige’ crisisjaren toch heeft gezet. Zo bv. de Scheldeverdieping waardoor Antwerpen vorig jaar liefst 198 containerschepen van meer dan 10.000 standaardcontainers (TEU) mocht ontvangen. En uiteraard het jaar 2013 dat een nieuwe recordverslag voor de Antwerpse haven opleverde.

Hilde Crevits

Als hoofdspreker somde Vlaams minister Hilde Crevits – onder meer bevoegd voor het havenbeleid – de vele positieve ontwikkelingen op, bv. de beslissing van de P3-alliantie om naar Antwerpen te komen. Vier ‘actiepunten’ baren haar echter zorgen. In de eerste plaats het Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor het Waasland dat door de Raad van State werd teruggefloten. Uitdrukkelijk sprak ze de hoop uit dat dit in 2014 toch duurzaam zal worden opgelost. “Want een haven zonder ruimte kan zich niet ontplooien.” En er is het mobiliteitsdossier waarin de Vlaamse regering nog voor de verkiezingen knopen wil doorhakken. Op het vlak van de multimodale ontsluiting is er de (slechts) tijdelijke, federale steun om het treinvervoer in de haven met 15 miljoen euro te ondersteunen. En uiteindelijk zijn er de loodsdiensten waar “momenteel de elementen voor een duurzaam akkoord op tafel liggen”.

Crevits kreeg van de havengemeenschap een bronzen kopie van de dokwerker van Constantin Meunier. Een opvallende aanwezige was dan weer reder Nicolas Saverys die uiteraard heel wat vragen over zich kreeg inzake de aankoop door zijn broer Marc van vijftien supertankers van de rederij Maersk. Een beslissing die ook minister Crevits in de verf zette als typerend voor het Vlaamse ondernemerschap.