Delta Connect moet het van vrieskou hebben

beringzeeHet is wachten op de eerste echte vrieskou. Ondertussen is het bij bevrachtingskantoor Delta Coonect nog relatief rustig. Delta Connect vervoert met haar binnenschepen vooral vloeibare stoffen en minerale oliën. Omdat er minder hard gestookt moet worden is de vraag naar minerale oliën minder sterk.

Ook in de binnenvaart gaan de ontwikkelingen vaak razendsnel. Het is als binnenschipper zaak om de dingen goed op te volgen. De Antwerpse familie Bauwens zit al vier generaties in de binnenvaart en heeft de markt revolutionaire bewegingen zien maken. De inzet van dubbelwandige schepen is daar een voorbeeld bij.

Om de concurrentie beter op te vangen heeft de familie Bauwens enkele tijd terug een eigen bevrachtingskantoor opgezet. Ze ging daartoe samenwerken met Els Van Brussel die van haar kant al heel wat ervaring had als bevrachter. In de combinatie Bauwens/Van Brussel werd Delta Connect opgezet, een samenwerking die perfect loopt. “Wij hebben nu acht schepen in de vaart”, zegt Els Van Brussel. “De vier binnenschepen van de familie Bauwens en nog vier externe schepen. Wij kunnen in dit opzicht 30.000 ton aan. Vandaag is het allicht iets rustiger. Het is nog niet koud geweest. Dan is de vraag naar minerale oliën ook niet zo groot.”

Inter Connect werkt met pakweg 40 klanten. Daaronder alle groten uit de oliewereld. Total, Exxon, BP. Maar ook vele kleinere firma’s.

Het concept van de samenwerking tussen een binnenvaartonderneming en een bevrachter is de facto gegroeid uit het gebrek aan transparantie op de markt. In de tankvaart heeft de bevrachter alle informatie in handen. De binnenschippers bleven vaak op hun honger zitten. “Met Delta Connect hebben wij ons lot nu zelf in handen”, zegt Els Van Brussel. We onderhandelen nu zelf met de klant.”

De recente ontwikkelingen in de sector hebben Delta Connect extra veel aandacht doen besteden aan moderne navigatie- en communicatiesystemen. Op het vlak van veiligheid zijn de eisen van de klanten immers heel erg hoog. Delta Connect beschikt daarom over een volledig opvolgingssysteem waarmee alles aan boord kan gemonitored worden van documenten, bemanningswissel, technisch onderhoud, reisvoorbereiding enz.

Delta Connect bevaart het hele FARAG-gebied. Dat gaat van Flushing tot Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Gent. De schepen bevaren ook de Rijn, de Moezel en de Main.