Entrepreneur Bruno Segers heeft 20 miljoen dollar opgehaald om zijn start-up IrisPact te lanceren. De gedreven ondernemer uit Schoten trok daartoe naar de Verenigde Staten waar hij in de Silicon Valley vrij vlot de nodige kapitalen bijeen haalde. In Vlaanderen ging het minder makkelijk. Straks wil hij toch nog eens proberen om hier nog 1 miljoen euro extra bijeen te krijgen.
Bruno Segers krijg je niet gauw in een luie zetel. Nadat hij opgestapt was bij RealDolmen (Kontich/Huizingen) ging het hem erom snel een nieuwe uitdaging aan te gaan. Hij werkte eerder voor Merant, Lotus, Oracle en Microsoft Belux.
Zijn start-up IrisPact is een technologiebedrijf dat de privacy van internetgebruikers wil vrijwaren. Segers vond partners in crime in Luc Buntinx, de eigenaar van het patent dat aan de basis ligt van IrisPact en in Isabelle Maenhout. Het patent tekent voor een vorm van digitale handdruk, waarbij de identiteit van twee partijen gecontroleerd en geauthenticeerd wordt: de producent van internetcontent en de eindgebruiker. IrisPact wordt dan een soort clearing house dat aan de hand van twee internetsleutels onderlinge identificaties mogelijk maakt.
Dankzij IrisPact moeten beide partijen rechtstreeks met elkaar omgaan, zonder dat bedrijven zoals Google en Facebook munt kunnen slaan uit de digitale gegevens die op die manier gecreëerd worden. “Het internet wordt gedomineerd door bedrijven zoals Amazon, Facebook, Google, en Twitter”, heeft Segers al eerder laten horen.
“Die bedrijven draaien een gigantische omzet, maar stellen weinig mensen tewerk. Het slijk der aarde gaat dus naar een zeer klein groepje aandelenmiljardairs, en helemaal niet naar zij die dagelijks bijdragen tot de inhoud van het internet. Met IrisPact willen we daar iets aan doen.”
IrisPact is nog niet onmiddellijk startklaar. Segers, Maenhout en Buntinx zetten in dit opzicht alles op het jaar 2015. Hun eerste stap: risicokapitaal ophalen. Dat liep aanvankelijk niet van een leien dakje. Alvast niet in Vlaanderen waar gehoopt werd 3 miljoen euro te vinden. Dan maar naar Los Angeles en de Silicon Valley, de bakermat van alle technologiewonders. Segers, Maenhout en Buntinx vonden er snel 20 miljoen euro. Van wie het kapitaal komt werd niet vrijgegeven. De ex-topman van RealDolmen had eerder al vooropgezet dat hij vrij goede contacten heeft in de Amerikaanse filmwereld. Precies Amerikaanse vedetten zijn geregeld het slachtoffer van de media die hen vaak onheus behandelen. “Dat gebeurt ook digitaal,” zegt Segers in een gesprek met de krant De Morgen. “Kwaadwillenden geven zich vaak uit voor anderen, en met IrisPact kunnen we daar een nieuw evenwicht in bekomen.” Segers maakt zich dan ook sterk dat -wanneer IrisPact daadwerkelijk gelanceerd wordt- een pak beroemdheden mee aan de kar zullen trekken.
De keuze voor LA in plaats van San Francisco ligt in de aard van het product. “We komen met een oplossing voor de problematiek rond privacy, en daar is de media- en de content industrie het hardst door getroffen. Dan moet je niet naar Silicon Valley trekken waar net de bedrijven zitten die het privacy deficit mee veroorzaken, maar wel naar waar alle grote media- en entertainmentbedrijven zitten.”
IrisPact gaat evenwel niet naar Los Angeles. Enkel de marketing zal van daaruit gebeuren. De technische ontwikkeling van het product gebeurt in België, in samenwerking met onder meer iMinds.