De producent van natuurlijk mineraalwater Ordal heeft een restyling doorgevoerd van zijn gamma. De onderneming uit Ranst wil met een nieuwe etikettering en moderne PET-flessen de merknaam breder uitdragen.
Ordal is als onderneming gegroeid uit het initiatief van grootvader Schelkens die het aanbod aan noordkrieken uit de buurt op suikersiroop zette en in bokalen verpakte. Ordal werd op die manier een populaire merknaam die in de loop van de jaren ook limonades, fruitsappen en vooral mineraal water op de markt zette. Iedereen die ooit in een kliniek kwam kent Ordal onderhand wel.
Het bedrijf uit Ranst wordt vandaag aangestuurd door de derde generatie Schelkens met Stefan (27), zus Liesbeth (29) en neef Michaël (30). Zij gaan alle drie resoluut voor vernieuwing;
Ordal bottelt vandaag zo’n 25 miljoen flessenwater of 100.000 liter per dag. Het merk is effectief vooral bekend omdat de firma zowat in alle ziekenhuizen van Vlaanderen huisleverancier is. “Ons ziekenhuiswater heeft allicht een flauwe klank maar om te mogen leveren aan ziekenhuizen moet het water wel voldoen aan heel strenge kwaliteitseisen”, zegt Stefan Schelkens in een gesprek met het blad Ondernemers van de Kamer van Koophandel Antwerpen Waasland. Het water is geschikt voor babyvoeding en voor zoutarme diëten omdat het van nature weinig natrium bevat.
Het water wordt in Ranst opgepompt van 48 meer diepte. In Ranst is er een erg goede zandbodem die een zeer trage filtering van het water mogelijk maakt. “Als het 14 dagen droog weer is vragen de mensen ons soms of we last hebben van de droogte”, glimlacht Stefan Schelkens. “Ze weten niet dat het water dat we oppompen uit de bron wel 20 jaar oud is.” Het water mag in dit opzicht alleen maar ontdaan worden van ijzer en passeert verschillende filters maar vereist verder geen enkele behandeling.
“Ons doel is het als managers om te werken aan het hippe karakter van het water en onze naam bekender maken”, stelt Michaël Schelkens. Daartoe riep het jonge trio de hulp in van mode-ontwerper Tim Van Stteenbergen. “Tim kenden we al langer. Hij kwam hier sponsoring vragen toen hij zijn eerste modeshow organiseerde.” De keuze voor Tim Van Steenbergen voor de restyling en een ontwerp van een plastic fles lag dan ook voor de hand.
“Voor het buitengebeuren en als water voor sporters is een petfles absoluut noodzakelijk. Bovendien zijn PET-flessen hipper”, zegt Liesbeth Schelkens. “Onze PET-fles wordt trouwens voor 100% gemaakt uit gerecycleerd materiaal.”
Ordal tekent vandaag voor een omzet van pakweg 5 miljoen euro. De verkoop situeert zich vooral in België en op de markt van Noord-Frankrijk. “We realiseren elk jaar zo’n 10% groei” zegt vader Frans Schelkens.
In 2011 riepen de familiale aandeelhouders een familieraad samen. Van de acht kinderen waren er slechts drie geïnteresseerd om in het familiebedrijf te stappen. “En drie is perfect om beslissingen te nemen”, zegt Michaël Schelkens nog. “Je zit nooit in een impasse.” Vader Frans Schelkens houdt zich vandaag aan een adviserende rol.