De concurrentieslag onder de busbedrijven is biezonder hard. Zeker op het vlak van toerisme. Autocars De Polder komt versterkt uit die strijd. “Het is zeker niet makkelijk”, zegt directeur Joris Larosse. “Maar onze cijfers worden om de maand beter. Vooral onze cijfers voor personeelstransport liggen goed.”
Autocars De Polder maakt als bedrijf mee deel uit van het economisch decor. Zeker in de haven van Antwerpen waar het busbedrijf voor verscheidene grote ondernemingen het personeelsvervoer verzorgt. In 2012 reden de bussen van De Polder in het rood. Een nettoverlies van 723.000 euro op een omzet van 11,8 miljoen euro is zeker niet om over naar huis te schrijven. “Maar die cijfers geven een vertekend beeld,” zegt Joris Larosse. “Wij maken als Autocars De Polder deel uit van de Groep De Polder waar ook Bussen De Polder en Garage Hadep mee deel vanuit maken. Bussen De Polder rijdt in concessie voor De Lijn, Hadec onderhoudt onze bussen. De kostenverdeling tussen die drie bedrijven is niet altijd heel erg duidelijk. De interne facturatie is bv. nogal verwarrend. Ook de aflijning van de kosten van het vastgoed ligt niet precies vast. De cijfers over 2012 zijn er voor ons een aanzet toe om de resultaten van de zusterbedrijven in de toekomst scherper uit elkaar te halen. Zorgwekkend zijn die cijfers ondertussen dus zeker niet.”
Autocars De Polder en de Groep De Polder maken overigens zélf nog deel uit van Veolia Transport België, de Belgische dochteronderneming van Veolia Transport. Veolia Transport België overkoepelt dan weer 22 busbedrijven in heel Vlaanderen en Henegouwen. De Polder Autocars is daar dan wél het grootste van. Veolia Transport is op zichzelf ook nog eens een dochteronderneming van de Franse groep Veolia Environnement.
Werk op de plank dus om het geheel in de toekomst beter af te tekenen. Dit neemt evenwel niet weg dat de toekomstige ontwikkelingen er iets beter uitzien dan tot voor kort. “We gaan in de komende dagen hopelijk nog enkele nieuwe contracten voor personeelstransport tekenen met bedrijven in de haven,” zegt Joris Larosse. “Verleden jaar hadden we al ons contract met BASF Antwerpen vernieuwd terwijl Total een verruiming van onze transpoortopdracht toekende. We rijden onderhand ook voor Katoen Natie. We hebben meerderjarencontracten afgesloten met een aantal interimkantoren voor het vervoer van tijdelijke werkkrachten naar de sites van Katoen Natie. Indien we er nog een aantal bijkomende opdrachten kunnen binnenhalen zitten we goed.”
Bij de Groep De Polder werken vandaag zo’n 300 man. Daarvan 130 bij Autocars De Polder.
(In de rand van dit verhaal nog dit: de holding Gimv en Cube Infrastructure Fund voeren samen onderhandelingen om Veolia Transport België over te nemen. De Gimv zou 49% van de aandelen overkopen, Cube de rest. Cube is een fonds dat investeert in gereguleerde nutsvoorzieningen en infrastructuurdiensten.)