Fast Lines Belgium zet ijsversterkt schip in

flinterbrightHet logistieke bedrijf Fast Lines Belgium zet voortaan het ijsklasse schip MV Flinterbright in op zijn regelmatige lijndienst naar het Russische Sint-Petersburg. “Wij hebben klanten die ook in de harde wintermaanden Sint-Petersburg willen bereiken en we hebben daarom geopteerd om de dienst te verzekeren met een ijsklasse schip,” zegt managing director Yvan Vlaminckx.

Fast Lines Belgium is in nauwelijks 20 jaar uitgegroeid tot een logistiek bedrijf dat vandaag vestigingen heeft in Polen, de UK, Ierland en Zuid-Korea. Met vijf eigen schepen worden vandaag lijnen open gehouden op Szczecin, Drogheda, Belfast, Antwerpen en een aantal andere Europese havens. “Wij zijn destijds als familiebedrijf begonnen als scheepsagent en bevrachter,” zegt Yvan Vlaminckx. “Wij garanderen vandaag totaaloplossingen die we de Sofa Style Service noemen. Onze klant kan rustig achterover leunen terwijl wij alle diensten rond zijn opdracht verzorgen. We specialiseren ons vooral in short sea. Wij nemen in dit opzicht vooral breakbulk en projectladingen op.”

Fast Lines Belgium is destijds opgezet door Herman Scheers. Na zijn overlijden hebben de familieleden het management over de onderneming overgenomen. Het bedrijf is ondertussen uitgegroeid tot een onderneming met vandaag 130 personeelsleden en een omzet van pakweg 18 miljoen euro. Fast Lines Belgium is overigens nog voor 100% in familiehanden.

Het gaat vandaag “redelijk goed.” “Het is evenwel verre van schitterend,” zegt Yvan Vlaminckx “maar we houden flink stand. We investeren op lange termijn maar proberen onze balans toch zoveel mogelijk schuldenvrij te houden. Zo hebben we eigen haventerminals gebouwd in Ierland en Polen.”

De inzet van het ijsklasse schip Flinterbright is een nieuw initiatief dat Fast Lines Belgium ook in de winter de toegang tot Sint-Petersburg moet garanderen. De Flinterbright is ijsversterkt, kan dus doorheen het pakijs varen. Het schip kan 3500 ton aan lading mee nemen. “Wij hebben klanten die het hele jaar door ladingen voor Rusland hebben en die moeten we kunnen bedienen. Het gaat dan vooral om dingende projectlandingen. We varen daarom met de Flinterbright in time charter.”