Ook voor een uitgeverij als Uitgeverij Pelckmans zet de digitalisering zich sterk door. “Maar ik geloof niet dat de tablets en de smartphones heel snel onze papieren uitgaven gaan verdringen”, zegt gedelegeerd bestuurder Thom Pelckmans. “Ik denk dat we veeleer naar aangepaste verhoudingen zullen evolueren.”
De Uitgeverij Pelckmans is niet alleen in schoolmiddens vooral bekend omwille van haar educatieve uitgaven. Het bedrijf uit Kalmthout heeft historische wortels in de Vlaamse ontvoogding en heeft al die jaren baanbrekend werk verzet. De uitgeverij groeide uit De Nederlandsche Boekhandel die opgezet werd in … 1892. In die jaren groeide de idee om Nederlandstalige literatuur uit Nederland in Vlaanderen te importeren en op die manier in het verfranste Vlaanderen mee bij te dragen tot de bewustwording van de Vlamingen. Albert Pelckmans werd in 1943 de eerste Vlaamse directeur. Hij werd geleidelijk aan ook actief in de uitgeverij van schoolboeken. In 1986 werd de Nederlandsche Boekhandel finaal omgedoopt tot Uitgeverij Pelckmans.
Het bedrijf is vandaag nog altijd voor 100% in familiehanden. De huidige eigenaar en gedelegeerd bestuurder Thom Pelckmans zet in dit opzicht de lijn verder die grootvader Albert Pelckmans destijds mee uitgetekend heeft. “We hebben in de afgelopen jaren ons educatief aanbod sterk uitgebreid. We zijn begonnen met leermiddelen voor het kleuteronderwijs en het lager onderwijs. Vandaag is ons fonds voor het basisonderwijs een volwaardige pijler onder onze activiteiten net zoals het fonds voor het secundair onderwijs en het algemeen fonds. Onze uitgeverij is daarmee een van de hoofdrolspelers op de Vlaamse educatieve markt.”
De snelle digitalisering van de omgeving is daarbij geen hinderpaal. Vooral niet omdat de Uitgeverij Pelckmans zélf het initiatief nam om digitale bordboeken te lanceren. “Wij brachten in 2011 de eerste Vlaamse mobiele app voor het vak Latijn uit. De leerlingen kunnen op die manier op een vlotte interactieve manier Latijnse woordjes leren.”
Of de digitalisering op termijn geen bedreiging wordt voor de uitgifte van papieren uitgaven?
° Thom Pelckmans: Ik geloof het niet. De tablets en de smartphones zullen ongetwijfeld verder oprukken maar ze zullen het papier in de educatieve uitgaven nooit voor 100% verdringen. We hebben in dit opzicht enorme inspanningen gedaan om overzichtelijke structuren in onze publicaties te steken. Die veeg je met smartphones en tablets niet zomaar weg. Wel integendeel zelfs. Ik hou het er anderzijds bij dat wij naar nieuwe verhoudingen zullen gaan tussen papier en digitale producten. Maar hoe die verhoudingen precies zullen liggen is nog niet duidelijk.
Er zitten nog altijd groeicijfers in jullie activiteiten. De Uitgeverij Pelckmans realiseerde in 2012 een omzet van 19 miljoen euro, pakweg 1 miljoen euro meer dan het jaar ervoor. Er stond een positief bedrijfsresultaat van 4,5 miljoen euro op de balans. Van waar komt die dynamiek?
° Thom Pelckmans: Dat heeft veel met onze initiatieven en onze nieuwe investeringen te maken. We gaan onverminderd door op ons elan. We zoeken voortdurend naar nieuwe markten. We zijn in 2013 voor het eerst de Waalse markt opgegaan. Dit jaar zijn er in het zuiden van ons land vier gloednieuwe methodes voor de vakken Nederlands, Engels, wiskunde en technologie in de markt gezet. We creëren daardoor ongetwijfeld bijkomende omzet.
De markt groeit ondertussen nauwelijks?
° Dat klopt. Het is een biezonder moeilijke markt, overigens. Maar in het feit dat wij hier in Kalmthout over een zeer professioneel en sterk gemotiveerd team van zo’n 60 mensen kunnen beschikken slagen wij er hoe dan ook in om ons aanbod en marktaandeel verder uit te breiden in een duidelijk niet groeiende markt.
De jaarlijkse Belastingsgids behoort mee tot de toppers van de uitgeverij,
° Thom Pelckmans: De Belastinggids ging tot voor kort in 20.000 tot 25.000 exemplaren over de toonbank, inderdaad een jaarlijks succesnummer. Omdat die publicatie steeds uitgebreid werd en technisch bijgewerkt is het finaal zelfs een onmisbaar naslagwerk geworden voor fiscale specialisten. Waardoor we uiteindelijk wat terrein verloren bij het particuliere publiek. Maar met 15.000 verkochte exemplaren doen we het nog altijd uitstekend.