Coolblue bekroond om authentiek winkelconcept

Coolblue1De webwinkel Coolblue kreeg van de handelsfederatie Comeos de tweede plaats bij de toekenning van de Mercuriusprijs 2013. De eerste prijs gaat naar Le Pain Quotidien “voor zijn eenvoud en authenticiteit.”

Comeos kent ieder jaar een prijs toe voor het bedrijf dat zich het best gepositioneerd heeft op de distributiemarkt. De jury bestond dit jaar volledig uit vrouwen en kende de Mercuriusprijs dit jaar toe aan Le Pain Quotidien “als beste winkelconcept.”

“De visie en de keuzes die bij de opstart van de keten zijn gemaakt gelden nog steeds”, aldus de jury. “Bovendien wordt hun idee van een gastentafel vandaag gretig overgenomen door andere winkels en bedrijven.” Le Pain Quotidien werd opgestart in 1990 en telt ondertussen 180 winkels.

Algemeen directeur Harry De Landtsheer bedankte de jury maar wees er tevens op dat “de winkels van Le Pain Quotidien geen zoutloze kopieën zijn van elkaar. We introduceren telkens authentieke elementen in zorgvuldig uitgekozen gebouwen. En uiteraard maken vooral ook onze medewerkers het verschil.”

De jury van Comeos duidde de winkelketen Coolblue aan als een opgemerkte nummer twee. Coolblue zegt nochtans van zichzelf dat het geen eigen fysieke winkels heeft maar “wel webshops waar je als klant even kunt binnenlopen.” Coolblue is gegroeid vanuit Nederland waar Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuipers al in 1999 inpikten op de trend naar e-commerce. Ze hebben Coolblue onderhand uitgebouwd tot een sterk draaiende e-keten met liefst 294 verschillende webshops. Opmerkelijk is dan wél het feit dat de keten ook zeven fysieke winkels geopend heeft waar de klant, na een reservatie on-line ook zijn order kan in ontvangst nemen.

Coolblue opende in 2011 in Wilrijk zijn eerste fysieke Belgische winkel, een vestiging die meteen een enorm succes had. De toeloop was er al die maanden massaal. In die mate dat het bedrijf enkele maanden later een tweede vestiging opende in Lochristi. In nauwelijks twee jaar telt Coolblue nu 200.000 fysieke klanten die naar de twee winkels komen om hun bestelde items ook even in handen te krijgen. Ze kunnen er evenwel ook advies vragen aan de medewerkers, reparaties laten uitvoeren of gewoon hun bestelde producten ophalen.

Volgens de jury van Comeos is de formule van Coolblue “alvast een geruststelling voor handelaars die van bricks naar clicks evolueren. Hun winkels hebben wel degelijk nog een toekomst.”

Pneu Verhamme kreeg de derde prijs toegekend op basis van de vaststelling dat de klanten kunnen wachten in een “kraaknette omgeving of er zelfs kunnen werken terwijl er aan hun wagen wordt gewerkt.”

De Naamse start-up d’ici kreeg van Comeos een aanmoedigingsprijs. D’ici verkoopt streekgebonden voedingspoducten en geeft er meteen ook bij aan “hoeveel kilometers de bewuste producten hebben afgelegd.”