De Antwerpse haven reageert bijzonder opgetogen op de recente aankondigingen van het P3 Network, de alliantie tussen de 3 grootste containerrederijen Maersk, MSC en CMA CGM, waarmee het een duidelijke keuze voor Antwerpen als Europees platform maakt.
De alliantie tussen de 3 leidde de voorbije maanden tot een centralisatie-oefening op een aantal vaargebieden, waarvan de resultaten zeer gunstig uitpakken voor Antwerpen. Op de vaarroute vanuit het Verre Oosten krijgt de Scheldehaven een extra aanloop en gaat het van drie naar vier van de in totaal acht aanlopen die behouden blijven. Antwerpen is voor één dienst bovendien de eerste aanloophaven, wat een extra opsteker is die de nautische toegankelijkheid onderstreept. Op de Transatlantische vaarroute blijft het aantal aanlopen op Antwerpen behouden. De schepen die op Antwerpen worden ingezet, zijn hoofdzakelijk van het type +13.000 TEU.
“Een dusdanig sterke vertegenwoordiging in het P3 Network bewijst dat de drie grootste containerrederijen van de wereld overtuigd zijn van de sterke troeven waarover onze haven beschikt”, zegt Marc Van Peel, voorzitter van het Antwerpse Havenbedrijf.
Antwerpen is marktleider op vijf van de zes vaargebieden. Op het Verre Oosten werkt de haven al enige tijd aan het versterken van haar marktaandeel. De first port of calls uit dit vaargebied zijn bovendien gegeerd omdat ze voor de nodige importvolumes zorgen. Dat Antwerpen nu een dergelijke aanloop krijgt, is bijzonder positief voor haar concurrentiepositie in Europa. “Antwerpen is centraal gelegen in Europa. Goederen kunnen niet alleen verder landinwaarts gebracht, eens ze in de haven zijn, kunnen ze op allerlei manieren behandeld worden alvorens ze via een uitgebreid netwerk van verbindingen op een efficiënte manier hun eindbestemming in het Europese achterland bereiken”, licht Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Havenbedrijf, toe. “Die troeven heeft men duidelijk begrepen. Vul die nog aan met een privésector die onze betrouwbaarheid en can do-mentaliteit belichaamt en de slotsom is dat Antwerpen een uiterst efficiënte schakel is in elke logistieke keten”, aldus nog Bruyninckx.
De landinwaartse ligging van de haven, ooit misschien beschouwd als een mogelijke hindernis voor de ontwikkeling van Antwerpen, is ondertussen een belangrijke troef geworden naar het achterland toe. Vier jaar geleden liet MSC als eerste rederij een 14.000 TEU schip de Schelde opvaren. Dergelijke aanlopen zijn ondertussen wekelijkse kost geworden. Vorige week nog kwam Emma Maersk met 15.500 TEU probleemloos naar Antwerpen. Morgen doet Mary Maersk er met 18.000 TEU nog een flinke schep bovenop. Everything is possible at the port of Antwerp.