Smart NV heeft vorige week met Bunny Boo de award voor Speelgoed Van het Jaar 2013 (categorie eerste leeftijd (2 tot 5 jaar)) binnengehaald. Vorig jaar haalde het bedrijf drie Belgische awards binnen. Ook in de Nederlandse verkiezing van “Speelgoed van het Jaar” haalde het bedrijf de afgelopen jaren al een trits nominaties en awards binnen. Zo zijn Bunny Boo en IQ link ook in Nederland genomineerd voor dit jaar, winst was er in 2008 voor het spel RoadBlock in de categorie 6 tot 8 jaar.
Smart NV bestaat al meer dan twintig jaar en startte als verdeler van bordspellen, vooraleer het enkele jaren terug ook begon zelf spellen te ontwikkelen en uit te geven. Spellen die leuk en speelbaar zijn, maar ook intellectueel stimuleren. Het bedrijf noemt zichzelf wereldleider in “in brain-building 1-player puzzle games”.
De filosofie van het bedrijf is dat, hoe verzadigt een markt ook lijkt, er altijd plaats is “voor dingen die goed zijn … althans dat is mijn ervaring”, zoals directeur Marcel De Groot het stelde in een interview met game-en-co.nl.
Het bedrijf is actief in 80 landen, met een dochteronderneming in de Verenigde Staten en diversifieerde zich met succes in de markt voor apps en (betalende) online gaming. Ook hier zet het bedrijf eerder in op kwaliteit dan op kwantiteit. Ook over de wisselwerking tussen online en offline is nagedacht : Kopers van een offline spel hebben toegang tot de online omgeving, heel wat online spellen geven omgekeerd extra visibiliteit aan de offline spellen. De online omgeving wordt community-gewijs gemaximaliseerd, bij de offline spellen staat het maximaliseren van de fysiek beleving vooraan.
Smart NV heeft een kerngezonde balans en resultatenrekening. Voor 2012 bedroeg de brutomarge €1.4 mio (+22%), bij een bedrijfsresultaat van ongeveer €1 mio. Eind 2012 werkten er 13.4 FTE bij Smart.