De Uitgeverij De Boeck gaat samenwerken met het digitale schoolplatform Smartschool. Daarmee zet het Antwerpse bedrijf een zoveelste resolute stap in de richting van de digitalisering. “In een eerste fase willen we ons digitale lesmateriaal dat vandaag enkel beschikbaar is via onze methodesites ook beschikbaar stellen via Smartschool”, zegt Gerda Ghysels.
De Uitgeverij De Boeck is vandaag een van de oudste uitgeverijen van het land. De onderneming is gegroeid uit de bescheiden boekhandel van Albert De Boeck die in 1883 een winkel opende. Hij nam in de daaropvolgende jaren verscheidene andere winkels over, zelfs uitgeverijtjes uit de 18de eeuw. Op die manier is een indrukwekkende groep gevormd die in de loop van de jaren bekende namen als De Sikkel, Dessain, Larcier, Duculot, DBIT, Bruylant e.a. integreerde. De groep werkt vandaag een omzet bijeen van zowat 50 miljoen euro. Het bedrijf stelt 270 mensen tewerk, daarvan 45 bij de Uitgeverij De Boeck in Berchem.
De Groep De Boeck bouwde dan ook een sterke reputatie op in de wereld van educatieve, universitaire, juridische en professionele uitgaven. Geleidelijk aan werd ook een toonaangevende marktpositie ingenomen in de franstalige wereld. 53% van de totale omzet wordt nu gerealiseerd in de Franse gemeenschap. 18% gaat zelfs naar het buitenland. De groep wordt vandaag geleid vanuit Louvain-la-Neuve.
Smartschool is anderzijds een digitaal platform dat aangemaakt wordt vanuit het Limburgse Meeuwen. De zaakvoerder achter het platform is Jan Schuer die zijn initiatief van tien jaar geleden geleidelijk uitgebouwd heeft tot een indrukwekkende
partner voor de Vlaamse onderwijswereld. Vandaar allicht de toenadering van de Uitgeverij De Boeck.
* De samenwerking tussen de Uitgeverij De Boeck en Smartschool is een doelgerichte stap in de verdere ditigalisering van het aanbod van de uitgeverij?
Gerda Ghysels: De leerkrachten en de leerlingen zullen via het digitaal platform van Smartschool rechtstreeks ons beveiligde digitale lesmateriaal kunnen raadplegen zonder te moeten inloggen op onze methodesites. Smartschool is voor ons dus een van de mogelijke kanalen om onze inhoud en tools in de scholen te introduceren. Omdat Smartschool geïntroduceerd is in meer dan 80% van de Vlaamse scholen zien we dat als een belangrijk kanaal.
* De Uitgeverij De Boeck schrijft ook effectief schoolboeken bijeen?
Gerda Ghysels: Wij maken educatieve uitgaven, van het concept tot de verschijning van het boek. Wij drukken evenwel niet zelf. Wij zijn als uitgeverij gespecialiseerd in kwalitatieve concent.
* De uitgeverswereld is ondertussen in volle crisis?
Gerda Ghysels: Geen echte crisis maar we voelen wel aan dat de mensen meer naar hun uitgaven kijken. Wij moeten er meer dan ooit voor zorgen dat onze producten een echte toegevoegde waarde hebben en dichtbij de verwachtingen van de markt blijven.
* De digitalisering is daarbij onvermijdelijk?
Gerda Ghysels: Inderdaad maar je moet als uitgeverij wél rekening houden met het ritme van de markt. Er zijn verscheidene snelheden in de marktontwikkelingen. Wij willen ondertussen een zo breed mogelijk marktpotentieel bereiken.