De ravage na een popfestival is vaak onvoorstelbaar groot. De day after is veelal een heus slagveld van plastic, achtergelaten kampeermateriaal en… honderden tentjes. Na Rock Werchter dienden de organisatoren liefst 350 ton afval op te halen. Ondanks alle oproepen tot wat meer milieubesef. Jakob De Proft waren vooral de achtergelaten tentjes een doorn in het oog. Dat moet anders kunnen, meent hij.
Hij werkte daarom de idee uit om op popfestivals rijen kleine tweepersoonstentjes te verhuren. Waarom moet iedereen immers een eigen tentje meesleuren, vroeg hij zich af. “Indien je zonder tentje naar het festival kunt gaan moet je al veel minder gewicht meesleuren en verlies je ook minder tijd bij het opzetten en weer afbreken.”
Alleen: hoe zet je als organisator honderden, vaak duizenden tentjes op? Gewoon: door een reeks tentjes te verbinden met een compressor en ze op die manier systematisch recht te zetten. Zowat vijf per twee minuten. Wie doelgericht tewerk gaat kan op die manier makkelijk een hele wei vullen.
In een contact met Geert Nauds van FestiCamp, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het aanleggen van festivalcampings werd de idee van Jacob De Proft concreet uitgewerkt. Ze zetten daartoe samen het bedrijfje Sheltercare op. “We leuren sindsdien met ons project bij de vele festivalorganisatoren met het oog op het seizoen 2014. De belangstelling is duidelijk voelbaar.”
De idee ontwikkelen is één ding. OK. Maar de concrete uitwerking is alsnog belangrijker. “Volgens mij ligt de basis van ons bedrijf reeds in de slimme samenwerking tussen twee partners die elk hun product kennen. Het kwam er dan evenwel op aan om onze samenwerking gestalte te geven in een vennootschap en een doordachte strategie uit te werken op het vlak van intellectuele eigendom,” zegt Jacob De Proft. “We klopten in dit opzicht aan bij het Innovatiecentrum provincie Antwerpen. Die organisatie hielp ons onze ideeën te structureren via een business model. Vervolgens namen we een advocaat onder de arm om onze vennootschap vorm te geven. Een producent van tenten is meteen ingestapt in ons project. We lieten bovendien onze merknaam en ons logo beschermen.”
Sheltercare zal allicht tijdens de komende zomer zijn maidenproef ondergaan.
Jacob De Proft blijft ondertussen niet stil zitten: veiligheid is een absolute prioriteit op een festival. Brandveiligheid bv. Hij werkt daartoe met het onderzoekscentrum voor textiel, Centexbel op een nieuw project dat de productie van extra duurzame festivaltentjes moet mogelijk maken.