Qunova investeert in jonge start-ups

aalstBeloftevolle start-ups kunnen allicht aankloppen bij Qunova. “Er is vandaag zeker geen gebrek aan goede projecten, zeker ook niet aan inventieve entrepreneurs” zegt Jan Vorstermans van de onlangs nieuw opgerichte Antwerpse investeringsvennootschap. “Ze moeten soms alleen een wat steun krijgen. Wij staan er helemaal klaar voor.”

Jan Vorstermans heeft een sterke reputatie in de ICT-wereld. Hij heeft als netwerkverantwoordelijke van Telenet een van de snelste operatoren van het land gemakt. Samen met zijn topman Duco Sickinge heeft hij Telenet op de kaart gezet. Bij de interne strubbelingen om de toekomst van Telenet trok Jan Vorstermans net als Duco Sickinge de deur achter zich toe in Mechelen. Hij wilde na al die mooie jaren eens iets anders doen. Met Qunova gaat hij jonge bedrijven helpen en ondernemers coachen. “Ik ben er meteen ingevlogen.”

De zaakvoerder van Qunova heeft in zijn carrière altijd veel belangstelling gehad voor startende ondernemingen. Alleen hebben de meeste bedrijven het hier biezonder lastig. Ze scharrelen hier en daar wel wat geld bijeen en overleven het eerste jaar wel. Maar wanneer het erop aankomt om echt door te stoten staan ze er meestal helemaal alleen voor en raken ze vaak hopeloos vast.

* Is dit wel het goede moment om met een bedrijfje te beginnen?
Jan Vorstermans: Waarom zou dit geen goed moment zijn? Het komt erop aan om een goed business idee te hebben en dat globaal te onderbouwen. Ik vind daar mijn opdracht in. Ik heb zelf wat geld bijeengebracht, ik heb een breed netwerk aan contacten, ik ben geloofwaardig op technisch vlak, ken ook iets van marketing en sales en ben ervan overtuigd dat ik jonge ondernemers als een soort business angel iets kan bijbrengen.

* De Belgische economie draait ondertussen erg moeilijk?
Jan Vorstermans: Goede ideeën laten zich niet afremmen door een moeilijke economische conjunctuur. Dat kan in een aantal sectoren inderdaad wel zo zijn maar in de brede ICT-omgeving en in specifieke nichemarkten liggen volgens mij hoe dan ook enorme opportuniteiten. Het komt er voor mij en Qunova op aan om de dingen globaal open te breken en te structureren.

* Open breken betekent ook dat U zich niet beperkt tot de Belgische markt?
Jan Vorstermans: Zeker niet. Wij gaan in eerste instantie de Belgische start-ups onderbouwen maar het is echt wel de bedoeling om samen met een aantal partners een Europees investeringsfonds uit te bouwen. Het is in dit opzicht echt wel mijn plan om een brug te slaan tussen Europa en de Verenigde Staten. Het zou mooi zijn indien we Amerikaanse investeerders belangstelling zouden kunnen doen krijgen voor Europa.

* Het oude continent is niet altijd erg happig op risicokapitaal en investeringen? In tegenstelling tot Amerika dan?
Jan Vorstermans: Dat is nu net wat ik zo erg betreur. Zeker in België zijn onze mensen er niet op bedacht om te investeren in ondernemingen. Zij kopen liever een huis of een appartement. We moeten echt meer risico durven nemen. Er snel bij zijn ook en de interessante mensen die ik voortdurend tegen komen vooruit helpen. We moeten op dit vlak echt wel beter doen. Kijk maar eens om je heen: hoeveel echt succesvolle bedrijven hebben we de laatste jaren zien open bloeien? Hoeveel investeringsfondsen zijn er actief?

* In uw portefeuille steken onderhand al zes interessante bedrijven? Blijft U enkel bij de bedrijven uit uw eigen fonds?
Jan Vorstermans: Zeker niet. Wij willen projectmatig werken en ook op tijdelijke basis mensen assisteren bij het uitwerken van een plan. Het gaat dan om professioneel advies om marktanalyse, om consulting. Maar uiteraard zal de aandacht allicht sterker gaan naar onze eigen ondernemingen. Met een permanente focus op innovatie.”

De porfeuille
van Qunova
* Limecraft: bouwde een digitaal plaform voor de mediasector waarmee scripts en videobestanden kunnen uitgewisseld worden.
* Likva: een smart energy bedrijf dat de energiefactuur van grote bedrijven wil verminderen en tevens de CO2-uitstoot reduceren.
* Viloc: heeft oplossingen bedacht waarmee apparaten getraceerd kunnen worden door tags.
* Moovly: vergemakkelijkt het maken en editen van korte geaninmeerde filmpjes.
* The Gentlemens Corner: e-commerce site met luxe-accessoires voor heren.
* B Designs & Projects: wil design van bedrijven aanpakken.