In een snelle economische omgeving wordt een goede logistiek steeds belangrijker. Zeker op het moment dat de wegen dichtslibben en ondernemingen hun goederen steeds moeizamer ter plaatse krijgen. Logistiek wordt dan ook zoveel als een gespecialiseerd nichegebeuren dat steeds meer gespecialiseerde knowhow vergt. De Franse groep Staci heeft zich goriënteerd naar de marketing- en promotiesector. Vanuit Boom wordt ook de Belgische markt bewerkt.
Neem nu het petroleumbedrijf Total. Dat heeft een hele campagne opgezet die ondersteund wordt vanuit zijn onderscheiden benzinestations. Het gaat dan om banners, flyers, spandoeken, give-aways, stalen, documentatie, relatiegeschenken, formulieren en ander POS (point of sales) -materiaal. Total heeft de marketingcampagne uiteraard zelf uitgetekend. Daar heeft het bedrijf nu eenmaal voldoende specialisten voor in huis. De daadwerkelijke aanlevering van het promotiemateriaal zelf is evenwel uitbesteed aan Staci Belgium. Dat bedrijf moet er voor zorgen dat alle items op de vooraf vastgelegde tijdstippen aanwezig zijn in de onderscheiden benzinestations. Een logistiek toch wel indrukwekkende opdracht.
“Wij hebben met onze klant dan ook akkoorden uitgeschreven waarbij wij als Staci Belgium zorgen voor zowel de tijdelijke opslag van het promotiemateriaal als de daadwerkelijke levering ter plaatse op de vooraf bepaalde tijdstippen”, zegt Nadine von Eschen. “Dit is een logistieke totaaloplossing die desnoods kan verruimd worden met bv. responsbeheer, webshopdiensten, de aankoop van de bewuste goederen, het retourbeheer enz. Wij hebben daartoe een eigen informaticasysteem opgebouwd dat samen met onze transportteams voor een snelle service kan zorgen.”
En de werknemers van Staci kunnen desnoods nog een stap verder zetten. Met de instore support kan het bedrijf zijn klanten uit de farma bv. garanties geven dat de bewuste affiches, lichtreclames, decoratiestukken enz. correct en optimaal aangebracht zijn in de apotheken. “Promotiemateriaal wordt vandaag al te vaak meegegeven met de verkoopproducten, ergens bovenop de pallets. Daardoor krijgt het een slechte behandeling en wordt het vaak niet uitgestald op de eigenlijke verkoopplaats.”
De opdrachtgevers van Staci zijn bedrijven en organisaties met een nationaal of een internationaal distributienetwerk. De specifieke leveringslocaties zijn dan beurzen, evenementen, thuisadressen of ophaalpunten. “Wij stellen ons daarbij op als een gespecialiseerde partner voor zowel tijdelijke, permanente of zelfs eenmalige opdrachten.”
Staci Belgium beschikt daartoe in Boom over liefst 20.000 vierkante meter aan opslagruimte. Desnoods ook beveiligde opslgtruimte want heel wat promotiecampagnes worden vaak ondersteund met vrij dure gadgets. Overigens heeft het bedrijf zijn markt voor promomateriaal onderhand ook verruimd naar verbruiksgoederen zoals drukwerk, cartridges, kassarollen, schoonmaakproducten, bedrijfskledij enz. Het verkoopnetwerk van de klant bestelt de materialen rechtstreeks bij Staci in Boom.
“Goederen met veel referenties, relatief lage rotaties, kleine volumes en specifieke verpakkingsbehoeften vergen nu eenmaal een heel fijne logistieke aanpak,” zegt Nadine von Eschen nog. “Wij hebben die infrastructuur en die tools. De klanten kunnen zich van hun kant toespitsen op hun eigen knowhow en de zorgen om de aanlevering van zoveel promomateriaal aan ons overlaten.”
Bij Staci in Boom werken vandaag zo’n 55 mensen. Het bedrijf verhuisde enkele tijd terug van Mechelen naar Boom. Het heette toen nog No-Limit.