De winkelketen Torfs passeerde in 2012 vlotjes de kaap van de 100 miljoen euro omzet. Op basis van eenzelfde aantal winkels realiseerde Torfs een omzetstijging van liefst 8%. Wanneer ook de cijfers van de nieuw geopende zaken verrekend worden bedraagt de omzetstijging zelfs 14%. “Dit was een van onze beste jaren ooit,” zegt gedelegeerd bestuurder Wouter Torfs. “Een echte grand cru.”
Torfs doet het uistekend. Zoveel is duidelijk. De schoenenzaak uit Sint Niklaas heeft helemaal geen last van de crisis. Wel integendeel zelfs. Het ziet ernaar uit dat de consumenten precies in crisistijden teruggrijpen naar vertrouwde namen. “Ze weten dat ze bij Torfs kwaliteit kunnen krijgen. Ze geven er dan ook de voorkeur aan om geen risico’s te nemen en passen schoenen die ze kennen. Bij Torfs.”‘
Dit is onderhand een onvoorstelbaar sterk verhaal aan het worden. Hij was er nauwelijks 28 toen hij in de familiezaak aantrad als assistent van de CEO. In 1995 nam Wouter Torfs de leiding over van het bedrijf en bouwde het sindsdien in versneld tempo uit tot een van de betere zaken in het land. Dat jaar telde de keten 26 winkels en werd een omzet gerealiseerd van 10 miljoen euro. Vandaag is de keten uitgebreid tot 72 vestigingen en is de omzet vertienvoudigd. Het bedrijfsresultaat voor 2012 van 3,7 miljoen euro mag overigens best gezien worden.
° Dit is volle crisis maar Torfs blijft doorgroeien?
Wouter Torfs: Uiteraard moeten mensen nu eenmaal altijd schoenen hebben. Je kunt nu eenmaal niet zonder een goed paar lopende schoenen. Dat de mensen dan bij voorkeur voor Torfs kiezen schrijf ik voor een stuk aan het crisisbewustzijn toe. De mensen willen waar hebben voor hun geld, zijn heel voorzichtig en kopen dan ook bij voorkeur in zaken die ze kennen. Bij Torfs weten ze onderhand wat ze krijgen.
* De concurrentie is nochtans moordend? Er zijn wel nog meer ketens die schoenen verkopen?
Wouter Torfs: Precies. De concurrentie zit inderdaad evenmin stil. Maar klantvriendelijkheid is bij ons traditioneel altijd een heel belangrijke prioriteit geweest. Wij hebben in dit opzicht een unieke bedrijfscultuur opgebouwd. Wie bij ons binnenkomt in een winkel voelt zich meteen goed opgevangen. Onze mensen hebben aandacht voor de klanten en laten niets onverlet om hen een gevoel mee te geven dat ze belangrijk zijn.
* 72 winkels. Vlaanderen zit ondertussen helemaal vol. En wat nu?
Wouter Torfs: Het gaat er niet om alsnog altijd maar meer winkels te hebben. Dat is geen prioriteit. Het gaat erom in elke zaak de verkoopcijfers op te voeren. Je kunt als winkel ook groeien door bv. een herlocatie te overwegen. 1 kilometer opschuivem naar een betere winkelomgeving bv. kan al enorm veel verschil maken. Dat hebben wed bv. ook in Aartselaar gedaan. Ondertussen kijken we wél nog verder uit naar nieuwe vestigingsmogelijkheden. We hebben ook verleden jaar nog 4 nieuwe winkels geopend.
* Moet Torfs morgen naar Wallonië, naar Nederland, naar Frankrijk?
Wouter Torfs : We werken nu nog binnen een langetermijnplanning tot eind 2015. We zullen op dat moment bekijken of verdere expansie buiten Vlaanderen inderdaad aangewezen is. Ondertussen hebben we ons ook naar het internet georiënteerd. Je kunt sinds enkele maanden ook online kopen bij Torfs. Die webshop is vandaag onze snelst groeiende winkel. Met dubbele groeicijfers liefst. We gaan dus ongetwijfeld door op die lijn.
* Hoe kun je nu online schoenen kopen? Een schoen moet je toch voelen?
Wouter Torfs: Dat heb ik me destijds bij de opstart ook voorgehouden. Maar ik zat in dit opzicht wel verkeerd. Vooral jongeren volgen onze webshop op. Ze kennen de merken, ze kennen hun maat en bestellen. Een 34 is nu eenmaal een 34, redeneren ze bv. Bovendien kunnen ze de verkeerd bestelde schoenen immers gratis retourneren. Ze kunnen ook nog in de winkels terecht.