Net nadat het Gemeentelijk Havenbedrijf de oprichting van Antwerp Railport aankondigde, met de ambitie om het stokje op te rapen daar waar NMBS logistics het regelmatig laat vallen, schrijft La Libre vandaag dat het verlieslatende NMBS logistics besloten zou hebben de intermodale cargohub in Antwerpen-Noord op 1 november te sluiten.
NMBS logistics kijkt naar ofwel de regering, ofwel naar de betrokken actoren (lees havenbedrijven) voor geld. Zo werd NMBS logistics de eerste helft van dit jaar €6 miljoen van de Belgische regering toegestopt, een bedrag dat – tot ongerustheid van de betrokken Antwerpse bedrijven – niet in de laatste begrotingscontrole voorzien werd. Komt er toch geld, dan zou de beslissing tot sluiting meteen ingetrokken kunnen worden, zo stelt Geert Pauwels, CEO van NMBS logistics.
Bij intermodaal transport worden goederen van verschillende bedrijven met één cargotrein vervoerd. Het gaat om een belangrijke economische activiteit voor Vlaanderen: vanuit de havens van Antwerpen en Zeebrugge vertrekken zo grote hoeveelheden vracht per spoor.
Benieuwd hoe Antwerp Railport/GHA gaat reageren op wat in essentie een dreigement is.