De meest indrukwekkende kranen reiken tot liefst 103 meter hoog. Daar kun je nagenoeg alle klussen in dit land mee klaren. De Groep Maes uit Pulle heeft een impressionante vloot aan hoogwerkers in huis. Hoogwerkers op vrachtwagen, mobiele torenkranen, autolaadkranen, spinhoogwerkers enz. Het hele leger wordt vandaag gedirigeerd door Greet Maes, haar twee broers en haar echtgenoot.
De Groep Maes is gegroeid uit het initiatief van elektricien Albert Maes en zijn echtgenote Lieve Winkelmans. De man was lange tijd aan de slag op een sleepboot in de haven van Antwerpen. Hij moest soms urenlang wachten op een schip dat niet binnenkwam. Hij doodde de tijd met herstelwerken. Tot hij op de idee kwam om een bedrijfje over te nemen dat de feestverlichting verzorgde bij allerhande activiteiten. Greet Maes weet het nog goed. “In die dagen dienden we thuis in onze woonkamer lampen in – en uit te draaien. “
Om het allemaal wat professioneler te maken kocht vader Maes zich op een bepaald moment een hoogwerker waarmee hij de verlichting sneller en efficiënter kon aanpakken. Alleen bleef de hoogwerker in het tussenseizoen werkloos te staan in de garage. Dus begon vader Maes zijn toestel te verhuren. Met steeds meer succes.
Zeker toen de toenmalige netbeheerder Ebes, nu Eandis onderhouds- en infrastructuurwerken begon uit te besteden zag vader Maes nogmaals zijn kans. Hij tekende in op de aanbesteding en zette op die manier zijn tweede bedrijf, Maes Elektro op. De onderneming stelt nu… 180 mensen tewerk.
De snelle groei van de Groep Maes was de aanzet tot een ruime bedrijfsreportage in het blad van de Vlaamse ondernemersfederatie Voka. Daarin figureert Greet Maes als de centrale pion in wat vandaag een sterk expansief bedrijf is. De Groep Maes bestaat vandaag uit de ondernemingen Maes Hoogwerkers, het verhuurbedrijf Montaco en Maes Elektro. Het bedrijfje van vader Albert Maes stelt vandaag liefst 300 mensen tewerk….
De groep telt nu lokale vestigingen in Pulle, Beringen-Paal, Lokeren, Brussel, de haven van Antwerpen, Sombreffe en Grace Hollogne. Het geheel is een raderwerk van snelle beslissingen en even snelle bewegingen. De klanten bestellen ’s avonds een kraan die morgen al op de werf moet staan. Bij Maes moeten ze dan nagaan wie welke hoogwerker kan bedienen, van waaruit de kraan het snelst op de werf kan zijn en of alle vergunningen en toegangspasjes voor de bouwput kunnen meegegeven worden. Omdat het bedrijf vandaag ook in Frankrijk en Nederland aan de slag is moeten de beschikbare pionnen geschoven worden op de hele landkaart. De business wordt steeds internationaler.
Vader Albert Maes is overigens nog altijd aan de slag. Hij volgt niet alleen de verdere ontwikkelingen rond zijn bedrijven van dichtbij op, hij heeft nog maar eens een nieuwe activiteit opgestart en produceert nu kreukelpalen, verlichtingspalen die niet onmiddellijk afbreken wanneer je er tegen rijdt. Kreukelpalen zijn stalen palen voor weginfrastructuur (openbare verlichting, signalisatie, camera’s,…) die speciaal ontworpen zijn om de klap op te vangen bij een aanrijding waardoor de wagen op een gecontroleerde manier wordt afgeremd. Met deze uitvinding kunnen er “vergevingsgezinde” wegbermen ingericht worden waardoor er veel minder slachtoffers zullen zijn in het verkeer.
Moeder Winkelmans doet de administratie van de holding boven de familiale groep.