Melitta vecht terug in dalende markt

melittaWe verbruiken effectief steeds minder papieren koffiefilters. Dat heeft alles met de opgang van Senseo en de moderne expresso-apparaten te maken. Ook bij Melitta België in Lokeren dienden ze zich snel aan te passen. “We zochten onze alternatieven in de distributie van het fruitsappenmerk Granini en van reinigingsmateriaal,” zegt gedelegeerd bestuurder Wim Swyngedouw.

Het ging een hele tijd erg fout. De snelle doorbraak van de expressocultuur heeft de producent van koffiefilters Melitta zeker geen goed gedaan. Steeds meer huisgezinnen en bedrijven gingen mee in de cultuur van Senseo. “De verkoop van koffiefilters kwam daardoor zwaar onder druk,” zegt Wim Swyngedouw. “Mét de neergang van onze koffiefilters zagen wij ook de verkoop van onze koffiezetapparaten halveren. Tot nog zo’n 35.000 op jaarbasis.”

Vandaar de snelle ommezwaai. Melitta België werd in eerste instantie Melitta Benelux maar schakelde ook over naar de distributie van andere producten. Reinigingsmateriaal zoals handige vuilniszakken met fixeerbanden bv. Kunnen ze niet langer makkelijk scheuren. Stofzuigerzazkken, onderhoudsproducten voor honden en katten enz. In die mate dat de producten van Melitta zelf vandaag nog hooguit 30% van het globale omzetcijfer dekken. Melitta België tekent vandaag voor een omzet van 17 miljoen euro.

Het saldo komt uit de verdeling van de fruitsappen Granini, niet toevallig ook een Duits merk. Granini tekent vandaag voor 35% van de omzet van Melitta in België.

De omzetpercentages worden rond gemaakt in de verdeling van koffiefilters onder private label.

Na al die jaren is de productie van Melitta in België beperkt tot de herstelling van de eigen koffiezetapparaten. “Wij beperken ons vandaag exclusief tot distributie.”

Lokeren stelt 20 mensen tewerk.