RealDolmen gaat andere weg op

Marc_De_Keersmaecker_RealDolmenHet IT-bedrijf RealDolmen heeft onder Marc De Keersmaecker een nieuwe start genomen. De Keersmaecker heeft gebroken met de nogal flamboyante stijl van zijn voorganger, Bruno Segers. Het gaat bij RealDolmen vandaag uitsluitend om rentabiliteit en engagement.

Of hoe RealDolmen daarmee kennelijk dichter gaat aansluiten bij de cultuur van het moederhuis, de warenhuisketen Colruyt. Het bedrijf van Jef Colruyt moet het vooral hebben van soberheid, duurzaamheid en winstgevendheid. Het lijkt erop alsof RealDolmen sterker in dat plaatje ingepast zal worden.

De werknemers in Kontich en Halle zullen het dus geweten hebben. Het zal er in de komende weken op aankomen om meer rentabiliteit te leggen in de activiteiten. In een zeldzaam interview met de krant De Tijd geeft De Keersmaecker duidelijk aan dat hij de bedrijfscultuur wil veranderen. Daar heb je evenwel tijd voor nodig. “Ik leg nieuwe klemtonen. In het verleden lag de nadruk bij Real Dolmen op groei en uitstraling naar buiten. Nu is het ordewoord ‘accountability.’ We moeten niet excelleren in het stelen van de show. Belangrijk is dat we onze engagementen op een winstgevende manier nakomen.”

De Keersmaecker geeft ondertussen toe dat de lopende cijfers effectief niet geweldig zijn. “De omzet daalde tijdens het voorbije boekjaar met 8%, het nettoverlies bedroeg 14 miljoen euro. Verschillende problemen kwamen samen: we moesten een waardevermindering doen op overnames uit de jaren negentig, in Luxemburg en Frankrijk kenden we een terugval en de productverkoop ging met 20% achteruit door de crisis. Dit jaar keren we echter terug naar winst. Enkele nieuwe oplossingen zijn klaar en onze positie in Wallonië is versterkt.”

De grote overnames die Segers beloofd had komen er voorlopig niet meer. Segers wilde met de overnames grotere projecten met meer toegevoegde waarde realiseren. De Keersmaecker ziet groei niet langer als een fetisj. “Er zijn andere manieren om winstgevender te worden. Meer onze eigen software ontwikkelen of op langere termijn samenwerken met de klanten.”

Volgens De Keersmaecker gaat RealDolmen zich vandaag beperken “tot waar we nu actief zijn: België, Luxemburg, Zuid-Nederland en Noord-Frankrijk. Daar moeten we de beste van de klas zijn. Niet de grootste. In bepaalde domeinen of toepassingen kunnen kleinere overnames helpen.”