Mokafina wil af van oudbollig imago, zonder authenticiteit te verliezen

anthony lootsAnthony Loots is er amper 22. Hij staat ondertussen al aan het hoofd van de ambachtelijke koffiebranderij Mokafina uit Wommelgem. Anthony’s ouders hebben jarenlang in de koffie gewerkt. Hij is groot geworden in de geur van koffie. Toen de gelegenheid zich aandiende om de onderneming Mokafina over te nemen van de familie Praet aarzelde hij geen moment.

Mokafina heeft zeker bij de oudere Antwerpenaren nog altijd een sterke reputatie. De ambachtelijke koffiebranderij staat voor kwaliteit en pittige aroma’s. Vandaag realiseert Mokafina zijn grootste omzetcijfers in de horeca. Het bedrijf zet er zijn koffies af met dito toestellen en alle mogelijke bijproducten die bij een lekkere koffie horen.

Anthony Loots steekt niet weg dat hij met Mokafina toch ook alternatieven wil uitproberen. “Wij hebben een ietwat oubollig imago”, zegt hij. “Dat werd ons gezegd en dat is bij nader toezien inderdaad wel zo. We hebben onze huisstijl en bv. ons logo al wat gemoderniseerd. Maar vooral: wij willen nieuwe markten uitproberen waardoor wij onze omzet kunnen verhogen. Wij viseren daarbij vooral de ondernemingen en de kantoren. Onze koffie gaat nu voor pakweg 80% naar de horeca. Het zou mooi zijn indien we die cijfers ietsje zouden kunnen ombuigen naar meer evenwichtige verhoudingen.”

Oubollig imago, dat wel. Maar toch wil Mokafina zijn ambachtelijke reputatie niet kwijt. De koffiebrander van toen werkt nog met dezelfde technieken van vroeger. Dit wil zeggen dat het er niet op aankomt om de koffie zo snel mogelijk te branden. “Wij warmen langzamer op, wij zoeken vooral de kwaliteit. Hoe trager het productieproces, hoe beter de koffie.”

Mokafina wordt zeker in de brede regio geconfronteerd met nogal wat concurrenten die allemaal de aloude Antwerpse tradities uitdragen. Rombouts Koffie, Beyers Koffie, Miko, Roode Pelikaan enz. Mokafina past perfect in het rijtje en probeert alvast zijn marktpositie verder uit te dragen.

Met een omzet van pakweg 3 miljoen euro en zowat 20 personeelleden staat Mokafina voor een volume van 60 ton. “Dat is in verhouding inderdaad relatief niet zo veel maar we gaan langzaam opbouwen.” Voor hij aan de slag ging bij Mokafina leerde Anthony Loots de stiel in Vietnam en Frankrijk. In Vietnam leerde hij op de koffieplantages de echte kwaliteit van koffiebonen onderkennen. In Frankrijk ging hij de logistiek van distributie-ondernemingen onder de knie krijgen.