Volumes op Antwerp Euroterminal houden stand

grimaldiDe Antwerp Euroterminal aan het Verrebroek werkte verleden jaar een omzet bijeen van 39 miljoen euro (+8%). “The best year ever”, heet het in het jaarverslag. Gedelegeerd bestuurder Marc Ivens blijft even voorzichtiger.

Met een bedrijfsresultaat van 6,7 miljoen euro (+40%) lijkt de Antwerp Euroterminal het optimaal te doen. “We draaiden verleden jaar effectief op hoge volumes” zegt Marc Ivens. “We deden het bepaald goed. Maar vandaag moeten we voorzichtiger zijn dan ooit.  Kijk eens, in de jaren 2000 tot 2007 kon gewoon alles. Niets kon ons tegenhouden. Nu zijn we heel wat meer terughoudend. Wij zijn voorzichtig maar durven niettemin toch doorgaan. Indien we zouden verder werken zoals in 2000/2007 zou dat vandaag gewoon roekeloosheid heten.”

De Antwerp Euroterminal is in handen van de Grimaldi Naples Group (67%) en de Mexiconatie (33%). De terminal verwerkt vooral auto’s die met de reusachtig grote schepen van Grimaldi aangevoerd worden of weggebracht.

Een aantal recente overheidsbeslissingen met betrekking tot de verdere toekomst van de haven van Antwerpen op de Linkeroever hebben de perspectieven voor de ontwikkeling van de terminal iets verbeterd. Zo waren de beslissingen om een nieuwe sluis te bouwen en het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP te realiseren bepalend bij de uitgetekende uitbreidingsplannen van de Antwerp Euroterminal. Het terrein van vandaag 1 miljoen vierkante meter wordt verruimd met minimum 250.000 vierkante meter en er komen bijkomende walkranen.

De groeiperspectieven  van de terminal worden volgens het management onderbouwd door “de grote verscheidenheid aan merken, types cargo, de import en de export en de diverse rederijen die ons weerbaar maken tegen schommelingen.” Marc Ivens beaamt maar houdt elke dag zijn hart vast. “We houden vandaag met onze volumes goed stand maar het blijft hoe dan ook uitkijken.”