Vandaag komt minister van Mobiliteit, Hilde Crevits de eerste spadesteek geven voor de werken bij de ondertunneling van de Krijgsbaan ter hoogte van de luchthaven van Deurne. Het is de definitieve aanzet tot het aanleggen van een veiligheidsstrook van 150 meter waarbij Deurne dan volwaardig geëxploiteerd kan worden. De luchthaven kreeg eerder een uitbatingscertificaat 3C van onbepaalde duur.
De luchthaven van Deurne blijft ook nu nog heel erg omstreden. De tegenstanders houden vol dat het project totaal onleefbaar en verlieslatend is. De actiegroepen die verenigd zijn in VATUV, de Verenigde Actiegroepen tegen de Uitbreiding van het Vliegveld Deurne schermen met jaar na jaar dalende passagiersaantallen en 10 opeenvolgende verliesjaren. Ook in het eerste kwartaal van het lopende jaar zouden de passagiersaantal opnieuw met 12% verminderd zin.
De voorstanders gaan ervan uit dat Deurne niet rendabel kon worden door het feit dat de luchthaven niet over de nodige uitbreidingsmogelijkheden beschikte. De verlenging van de startbaan werd telkenmale geblokkeerd, de invoeging van een veiligheidsstrook van 150 meter bleek in dit opzicht het hoogst haalbare. Daarom dient de Krijgsbaan evenwel ondertunneld te worden, een investeringsproject van 40 miljoen euro waar minister Crevits zich voor engageerde.
Van de kant van de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland kwamen dan ook woorden van lof voor het engagement van Crevits. “Ik wil in de eerste plaats minister Crevits bedanken die in dit dossier op een serene maar zeer degelijke manier werk geleverd heeft”, zei Bernard Van Milders, de voorzitter van Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen Waasland.
“Alles lijkt nu op zijn plaats te vallen”, zei gedelegeerd bestuurder Luc Luwel. “De onderhandelingen met de nieuwe uitbater zijn bijna rond. BMI Regional heeft de lijn op Manchester overgenomen en City Jet vliegt op Londen City. Met Vizion Air liet ook de charterwereld zien dat er interesse is voor vluchten vanuit Deurne. Ook de bedrijven die privé-zakenvluchten uitvoeren zaten op dit nieuws te wachten.”
De luchthaven van Deurne bestaat dit jaar 90 jaar. Met 139.000 passagiers is Deurne na Zaventem, Charleroi, Luik en Oostende vooral gepositioneerd als zakenluchthaven.