Genkenaar Rik Vos en Sam Bruynseels, tot eind vorig jaar respectievelijk operationeel (COO) en commercieel (CCO) directeur bij spoorgoederenvervoerder Lineas, zijn samen een nieuw bedrijf gestart. Dragonflies houdt volgens de initiatiefnemers het midden tussen bedrijfsparticipatie, consultancy en interim-management.
Lineas, nog beter gekend als het vroegere B-Cargo en nadien B Logistics, is vandaag de grootste private spoorvrachtoperator in Europa. Limburger Rik Vos en Kempenaar Sam Bruynseels hadden er tot voor kort een prominente rol. Onder hun impuls werd het noodlijdende B-Cargo geprivatiseerd vanuit de NMBS, herdoopt tot B Logistics en onder de koepel van Lineas verder uitgebouwd tot een leidende Europese speler in het vrachtvervoer per spoor.
Maar beide managers hebben nu beslist om samen een nieuwe weg in te slaan. Dat wordt Dragonflies Operating Partners. “In tegenstelling tot de meeste consultants, interim-managers en onafhankelijke leden van raden van bestuur, participeren we in het bedrijf waar we voor werken”, legt Vos uit. “Door een minderheidsbelang te nemen, lopen we het risico van zelf financieel getroffen te worden door slechte beslissingen die we nemen. Dat biedt voor ondernemers de garantie dat wij niet vrijblijvend een advies komen geven en daarna weer verdwijnen.”
Dit concept komt volgens het duo niet vaak voor in België. Ze hebben er de benaming ‘operating partner’ opgekleefd. “De participatie is geen exclusieve voorwaarde, maar de directe betrokkenheid en verbondenheid biedt beide partijen wel een grote meerwaarde.”
Beide stichters van Dragonflies hebben hun expertise vooral opgebouwd in de logistiek, en mikken in de eerste plaats op bedrijven in die sector. “Het is onze ervaring dat succes voortkomt door niet te doen wat men in het verleden deed of wat anderen doen. We willen dan ook met een aparte benadering onze partnerbedrijven toekomstgericht en duurzaam sterker maken.”