Tunify, de Limburgse muziekdienst voor horecazaken, retail of sportclubs, gaat een nieuwe service ontwikkelen waarbij de playlist zich automatisch aanpast aan de muziekvoorkeur van de frequente bezoekers. Bovendien zal het afgespeelde genre in overeenstemming zijn met het event dat er plaatsvindt, zodat een brunch niet verstoord wordt door heavy metal-geluiden.
Tunify is eigenlijk een productnaam van Aristo Music Technology, gevestigd in Houthalen-Helchteren. Het bedrijf is één van de marktleiders in streamingdiensten voor horeca en andere locaties. Uitbaters kunnen al langer hun muziekvoorkeur in het systeem stoppen en zo de gewenste sfeer in de zaak creëren. Maar Tunify wordt slimmer. Na jarenlang onderzoek staat er nu een nieuw project op stapel dat samen met wetenschappers van de KU Leuven wordt uitgevoerd. Het doel is om met technologie zoals artificiële intelligentie en machine learning, ‘het karakter’ van iedere zaak in kaart te brengen en op ieder tijdstip automatisch de juiste ambiance op gang te brengen.
Eén van de toepassingen is het afstemmen van de muziek op de smaak van de bezoekers. Indien er toegang wordt verleend tot hun data, kan het systeem detecteren welke bands of liedjes gesmaakt worden door de stamgasten. Daarvoor kunnen playlists in iTunes of likes op sociale media van nut zijn. In functie daarvan zal Tunify het juiste genre uit de moderne jukebox laten weerklinken.
Het project, dat de steun geniet van Vlaio, zal bovendien mogelijk maken dat specifieke eigenschappen van een zaak kunnen herkend worden, zoals het concept (bv. zakelijk of trendy) en activiteiten die ter plaatse georganiseerd worden (bv. brunch of thema-avond).
“Want”, zo zegt Wouter Pijpops, Music Data Engineer bij Tunify, “hoe beter de muziek is afgestemd op de unieke situatie, hoe fijner de beleving voor de klanten, gasten of bezoekers.” En dat heeft onmiskenbaar een invloed op de omzet, wat in post-coronatijden een welkom geschenk is…