trucks van TDL

“Extra kilometerheffing komt érg ongelegen”

Vanaf 1 juli stijgt het basistarief van de kilometerheffing voor zware vrachtwagens met 15%. VKW Limburg betreurt dat “uitgerekend de sector die ons, ondanks een lage beladingsgraad, toch is blijven bevoorraden, net nu geviseerd wordt door een belastingverhoging”. VKW Limburg springt in de bres voor de logistieke sector en vraagt concreet om deze verhoging met minstens zes maanden uit te stellen.

De logistieke sector is tijdens de coronacrisis als essentiële sector blijven doorwerken. Vrachtwagens van logistieke firma’s bleven het land doorkruisen om onder andere medisch materiaal te vervoeren en winkels te bevoorraden. Toch deelde ook deze sector zwaar in de klappen tijdens deze periode. Vrachtwagens bleven rijden, ten koste van de rendabiliteit. De fors lagere beladingsgraad betekent immers minder inkomsten en in veel gevallen zelfs verlieslatende ritten. Ook het aantal ‘lege kilometers’ steeg.

“Terwijl de overheid veel inspanningen doet om bedrijven in andere sectoren te steunen, zou het wel erg cynisch zijn om de logistieke bedrijven met een belastingverhoging net dieper in de put te duwen”, vindt Marc Meylaers, voorzitter van VKW Limburg. “Wij vragen aan de regering om de verhoging van de kilometerheffing (zo’n twee eurocent per gereden kilometer) met minstens zes maanden uit te stellen. Dat geeft de sector de nodige ademruimte om zich hierop voor te bereiden na een zeer zware periode. Wij zien dat de regering al voor verschillende sectoren maatregelen heeft genomen, het lijkt ons dan ook niet meer dan correct om de logistieke sector nu niet nog meer te gaan belasten. Laat ons niet vergeten hoe afhankelijk wij in het begin van de lockdown waren van hun flexibiliteit in zeer moeilijke omstandigheden om medische apparatuur en levensnoodzakelijke goederen op bestemming te krijgen.”

VKW Limburg berekende dat de verhoging de Belgische logistieke bedrijven meer dan 33 miljoen euro zal kosten. “Wij begrijpen de redenering van de overheid om in het kader van een modal shift een groter deel van de infrastructuurkosten door te rekenen aan zwaardere vrachtwagens, maar de timing is door de onverwachte crisis op z’n minst zeer ongelukkig.” Rudi Roex, kersvers voorzitter van het Logistiek Platform Limburg vult aan: “Op dit ogenblik gaan klanten het niet accepteren als wij de hogere kilometerheffing doorrekenen, en de sector zelf kan hier in de huidige omstandigheden onmogelijk voor opdraaien. Een uitstel van minstens zes maanden is echt nodig zodat wij, maar ook de klanten, even naar adem kunnen happen. Natuurlijk willen wij als sector meewerken aan de modal shift, maar uiteindelijk zal er toch nog altijd een deel van de rit via de weg moeten verlopen. Wij zijn als essentiële sector weliswaar blijven rijden, maar door de lage beladingsgraad was het op financieel vlak een enorm zware periode. De onzekerheid die er nu nog steeds heerst, zorgt er bovendien voor dat een herstel van de normale activiteiten zich zeker nog niet aandient.”