De ellenlange files aan winkels als Veritas (foto onder), Gamma of Albert Heijn wijzen erop dat de herstart van het handelsgebeuren niet in de meest ideale omstandigheden verloopt. In een aantal andere zaken is de relance wel in alle rust én met respect voor de coronamaatregelen gebeurd, met name waar klanten op afspraak de winkel of het bedrijf hebben bezocht. Het Limburgse communicatiebureau Jakobus & Corneel heeft speciaal om ‘shoppen op afspraak‘ mogelijk te maken, een gloednieuw platform opgericht. En ook Appoint (Oudsbergen) ziet de belangstelling voor de online agenda in de retail toenemen.
Eén ding is duidelijk: zowel winkeliers als klanten moeten hun gedrag aanpassen om samen een nieuwe uitbraak van het virus te vermijden. Misschien wel dé oplossing, die het voor alle partijen veilig én gemakkelijk maakt, is Shoppen op afspraak. Het platform van Jakobus & Corneel bevat een eenvoudige reservatiemodule, waarmee klanten in alle deelnemende winkels en bedrijven hun bezoek kunnen plannen.
“Zoals bekend is het aantal toegelaten klanten beperkt tot 1 per 10m2,” zeggen zaakvoerders Koen Gielen en Wouter Zeelmaekers. “Niet simpel voor handelaars om wachtrijen te vermijden én social distancing te respecteren. Een formule waarbij de klanten op afspraak komen shoppen, biedt een doeltreffende en zorgeloze oplossing om aan al deze voorwaarden te voldoen. We merken bovendien dat de kooplustigen veeleisend zijn naar hun comfort. Ze willen wachtrijen vermijden, vrijblijvend en zonder aankoopverplichting kunnen rondkijken, en genieten van persoonlijk advies door een verkoper die tijd voor hen vrijmaakt. Als een klant twee maal bij dezelfde winkel een wachtrij ziet, is de kans groot dat hij opnieuw voor een (buitenlandse) online shop zal kiezen.”
Service
En dus komen Gielen en Zeelmaekers met een eigen oplossing. “Handelaars voegen onze afspraakmodule toe op hun website, waarbij ze aangeven hoeveel klanten er tegelijk binnen mogen en hoe lang een gemiddeld bezoek mag duren. De klanten kunnen vervolgens een afspraak inboeken en zich op het bevestigde tijdstip naar de zaak begeven. Daar kunnen ze zonder te wachten op een veilige manier gaan winkelen. De handelaars weten perfect op voorhand hoeveel klanten er zullen zijn, en kunnen dus het personeel voorzien dat een vlotte én persoonlijke service mogelijk maakt.” Wie geen online afspraak kan boeken, kan ook telefonisch of aan de winkel zelf een tijdsslot reserveren.
Resengo
Jakobus & Corneel ging voor de uitwerking van de toepassing in zee met Resengo, de reservatietool die vandaag al méér dan 5 miljoen reservaties per maand verwerkt in diverse sectoren. “Een doordachte keuze omdat dit platform al 17 jaar bestaat en ons toelaat om in de toekomst voor elke klant het systeem uit te breiden naar wens, met communicatiemogelijkheden naar de klant als sms, e-mails, Whatsapp-berichten, enzovoort”, dixit Koen Gielen (foto boven). “Ze kunnen informatie doorgeven over de veiligheidsmaatregelen in hun winkel, maar ook speciale acties lanceren en kortingen toekennen. De winkeliers ontvangen van ons bovendien de nodige communicatiedragers zoals stickers, flyers en Facebook- of online banners. Het is dus zoveel meer dan een afsprakenmodule.”
Appoint
Dat de formule ideaal is in coronatijden, merkt ook Pascal D’Helft van Appoint uit Oudsbergen. Hun online agendatool, die vandaag gebruikt wordt door tientallen politiezones, dierenartsen, maar ook bedrijven als Delhaize, BMW, Mediamarkt en BASF, geniet bijkomende populariteit vanuit de retail. “Sedert een 2-tal weken, in het kader van de nakende heropstart van de handelaars en bedrijven, komen er meer en meer vragen binnen van nagenoeg de volledige retailsector”, zegt Pascal D’Helft. “Optiekzaken, boetieks, fietsenmakers, autogarages, reisbureaus, verzekeringskantoren, en zelfs overheidsdiensten als bibliotheken en containerparken: iedereen wil nu op afspraak klanten ontvangen. We zitten nu al aan 20.000 afspraken per dag. Corona geeft ons systeem een extra boost.”