Na de inrichting van het Belgisch paviljoen voor de wereldtentoonstelling in Dubai, zal het Limburgse bureau Creneau International er nu ook het horecagedeelte uitbaten. Veel van de 150 mensen die hiervoor 6 maanden nodig zijn, komen uit de zaken van Dimitri Beckers, zoals The Century, Het Cordaat en Hassotel. Audiovisueel specialist PVS (Hasselt) en Tribu (Bilzen) helpen bij de aankleding van het paviljoen.
De inrichting van het retail- en horecagedeelte in Dubai werd eerder al toegewezen aan Creneau International. Het bureau van Werner Vanherle en Bart Canini mag na een tweede aanbesteding, nu ook de exploitatie ervan in handen nemen. “Omdat wij zelf al heel wat ervaring hebben met horeca-uitbating, en al langer aanwezig zijn in Dubai, hadden we ons daarvoor kandidaat gesteld”, legt CEO Bart Canini uit. Het gaat concreet om een restaurant volgens het concept van Le Petit Belge (zoals er onlangs eentje opende in Maasmechelen Village), een typische Belgische frituur en wafelkiosk. Maar ook voor de catering van de dagelijkse B2B- en avondevenementen wordt Creneau verantwoordelijk. Er wordt gerekend op een omzet van 6 miljoen euro over de hele expo-periode (van 20 oktober 2020 tot 10 april 2021), of 1 miljoen euro per maand.
Alles samen worden er 150 mensen gezocht om een half jaar (of een deel ervan) in Dubai te gaan werken. “Voor al die mensen moeten wij kost en inwoon voorzien”, stelt Canini. “We zoeken daarom niet alleen studenten die na hun studies er een half jaar tussenuit willen, maar ook mensen met ervaring in de horeca. Precies daarom hebben we een samenwerking opgezet met de C-Group van Dimitri Beckers.”
“Wij zien het voor onze mensen als een soort incentive”, zegt horeca-ondernemer Dimitri Beckers. “Zij kunnen tegelijk zorgen voor de nodige ervaring.” Voor de inrichting van het horeca- en retailgedeelte van het paviljoen heeft Creneau een beroep gedaan op de Hasseltse audiogroothandel PVS (bekend van het merk Audac) en de Bilzense producent van top-buitenmeubelen Tribù.
“Het wordt hectisch, maar een schitterende uitdaging”, beseft Canini. “Alleen al de complexe invoerrechten voor de Verenigde Arabische Emiraten beloven een klus te worden.” En alsof dat nog niet genoeg is, moet tegen einde maart het horecadeel van Quartier Bleu in Hasselt de deuren openen, met een Maison Mathis en het nieuwe concept Trenta Nove. “Ja, we weten momenteel wat gedaan…”